Ammatillisten opettajien näkemyksiä opettajan työssä tarvittavasta kompetenssista ja työelämäyhteistyöstä

    Activity: Talk or presentationConference presentation

    Description

    Reformi tuo uusia haasteita ammatillisten opettajien työssä tarvittavalle osaamiselle. Tutkimuskysymykset: 1. Miten ammatilliset opettajat kuvaavat työssä tarvittavia kompetensseja? 2. Miten ammatilliset opettajat kokevat työelämäyhteistyön? Tutkimusta varten haastateltiin 13 ammatillista opettajaa (puolistrukturoitu teemahaastattelu). Tutkimusaloina olivat sosiaali- ja terveysala (n=5), rakennusala (n=4) sekä liiketalouden ala (n=4). Opettajat edustivat seitsemää oppilaitosta eri puolilta Suomea ollen Uudeltamaalta, Varsinais- Suomesta, Pirkanmaalta, Pohjois-Savosta ja Pohjois-Pohjanmaalta. Nauhoitetut haastatteluaineistot litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin temaattisen analyysin avulla, NVivo-ohjelmaa hyödyntäen. Opettajien ammatillisen osaamisen voidaan nähdä rakentuvan niin kognitiivisista, toiminnallisista, sosiaalisista kuin meta-kompetensseistakin. Osaa työn osa-alueista, kuten ohjausta, kuvattiin kaikille neljälle kompetenssialueelle sijoittuvien taitojen kautta. Opettajien kokemuksissa työelämäyhteistyöhön liittyy niin positiivisia tekijöitä, kuin myös haasteita. Joissain tapauksissa opettajan mahdollisuudet puuttua työpaikan oppimisympäristössä ilmeneviin epäkohtiin nähtiin varsin rajallisina. Tutkimus pyrkii lisäämään ymmärrystä ammatillisen opettajan asiantuntijuuden rakentumisesta.
    Period28 Nov 2018
    Event titleAMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät
    Event typeConference