Description
Contributors: Kaisu Rättyä / Abstract:Fokus i denna presentation är på lärarstudenternas kunskaper i litteraturdidaktik för "gränsgångare". Mitt syfte är att diskutera hur lärarstudenterna under sin utbildning kan ta hänsyn till de elever som behöver särskilt stöd i litteraturundervisningen (till årskurs 1-6). Den teoretiska bakgrunden består av lärarens kunskpsområden inom ämnesdidaktik (Shulman 1986; Schneuwly 2011; Krogh, Qvortup & Christensen 2016; Tainio 2012) och ny litteraturdidaktik (Krabbe & Strøm 2016; Mikkonen 2007; Wiklund & Landmark 2015). Forskningsstrategi är educational design research. Jag knyter diskussionen till evalueringsmetoder och sustainable assessment (Barclay 1996; Babcock 2007; Boud & Falchikov 2006; Boud & Soler 2016; Delarriva & Basabe 2015) för fallstudies forskningsdata består av loggboktexter som lärarstudenterna producerar under kursen men är användbara även i arbetslivet. Som forskningsmaterial använder jag studenternas loggböcker från år 2015, 2016 och 2017, styrdokumenten, läroplan under åren 2014-2018 och lärarens material, uppgifter och kurslitteratur vilka är samlade under den enda obligatoriska kursen (5 ECTS) on litteraturdidaktik i klasslärarutbildningen. Analysen av loggböckerna görs med databaserad innehållsanalys.De preliminära resultaten av den här fallstudien visar att klasslärarstudenternas läroplan innehåller minimalt om litteraturundervisning för elever med behov av särskilt stöd. Däremot fokuserar läraren sin undervisningen på två olika speciala grupper: elever med lässvårigheter och elever med en annan språklig bakgrund. Detta syns i föreläsningar och kursmaterial samt skönlitteratur som studenterna läser under kursen. Under kursen läser lärarstudenterna 10 valfria barn- eller ungdomsböcker av vilka en måste vara vald bland lättlästa böcker och en från International Digital Children's Library på något annat språk än modersmålet finska. Lärarstudenterna presenterar liknande tankar om differentiering enligt samma linjer i sina logböcker som kursläraren och de ger idéer om hur man kan stöda elever i båda grupp under skolans litteraturundervisning.Till slut betraktar jag hur kursens läroplan kunde ta mer hänsyn till differentierande litteraturdidaktik och hur forskningsresultaten påverkar valet av kursmaterial i fortsättningen.Litteratur:Barclay, J. (1996). Assessing the benefits of learning logs. Education + Training, 38(2), 30-38.Babcock, M. J. (2007). Learning logs in introductoryPeriod | 30 Nov 2017 |
---|---|
Event title | NNMF 6, Grænsegænger |
Event type | Other |
Degree of Recognition | International |