Description
Digitalisaatio muuttaa työtä monin eri tavoin, näkyen esimerkiksi työvälineiden, työn sisältöjen ja työnteon tapojen uudistumisena. Työntekijän ammatillisen kehittymisen näkökulmasta katsottuna muutokset voivat toisaalta tukea kehittymistä esimerkiksi lisäämällä autonomiaa ja tiedon jakamisen mahdollisuuksia, mutta toisaalta voivat myös haitata kehittymistä esimerkiksi lisäämällä työkuormaa ja työn hektisyyttä. Näitä erilaisia digitalisaation tuomia mahdollisuuksia ja haasteita ammatilliselle kehittymiselle syvennyn tarkastelemaan väitöskirjassani Suomen valtion työntekijöiden eläytymismenetelmätarinoiden (N=101) avulla. Eläytymismenetelmässä vastaajat eläytyvät tutkijan laatimassa orientaatiotekstissä, nk. kehyskertomuksessa, kuvattuun tilanteeseen ja kirjoittavat tarinoita, joissa yleensä joko jatkavat tilannetta eteenpäin tai kuvaavat mitä on tapahtunut ennen tilannetta. Siten eläytymismenetelmätarinat ovat kuvitteellisia ja mahdollisia tarinoita, jotka avaavat paitsi tutkittavien näkemyksiä myös sosiaalisesti ja kulttuurisesti jaettuja käsityksiä ja tarinamalleja tutkittavasta ilmiöstä. Väitöskirjan empiiriset tulokset havainnollistavat eri skenaarioiden ja tyypittelyjen avulla, kuinka työn digitalisoitumisen nähdään sekä tukevan että estävän ammatillista kehittymistä. Tulokset esittävät, kuinka työn digitalisaatio liitetään erityisesti työnteon tapojen ja työtehtävien muutoksiin, jotka osaltaan muuttavat työpaikan oppimismahdollisuuksia ja vaativat työntekijältä paitsi uusien taitojen opettelua, osaamisen kehittämistä ja kouluttautumista, myös uusien työroolien omaksumista, ammatillisen identiteetin (uudelleen)määrittelyä ja oman työn tuunaamista. Kaiken kaikkiaan tulokset osoittavat, kuinka ymmärrys työn digitalisaation roolista ammatillisessa kehittymisessä edellyttää moniulotteista tarkastelua, jossa huomioidaan työpaikan oppimismahdollisuuksien sekä työntekijän ammatillisen identiteetin ja toimijuuden välinen vuorovaikutus.Period | 2021 |
---|---|
Event title | Kasvatustieteen päivät |
Event type | Other |
Degree of Recognition | National |