Activity: Talk or presentation › Conference presentation
Description
Contributors: Ojala H / ABSTRAKTI:Pohdin puheenvuorossani yhteiskuntaluokan ja tunteiden kytkeytymistä toisiinsa. Teen tarkasteluni erityisesti metodologisesta näkökulmasta ja kysyn miten viime aikoina paljon peräänkuulutettua intersektionaalisuuden, paikantuneisuuden, tunteiden ja ruumiillisuuden huomioivaa luentaa luokasta oikein tehdään. Millaisia haasteita luennalle asettuu tilanteessa, jossa näkökulmana ovat arkiset käytännöt ja aineistona haastattelut? Puheenvuorossani avaan sitä, miten nimenomaan tunteet voivat toimia väylänä lukea luokkaa esiin aineistosta, jossa luokkaeroista ei juuri ääneen puhuta ja eikä itseä luonnehdita luokkatermein. Tunteisiin kohdistuvan luennan avulla on myös mahdollista osoittaa, miten tunteiden hallinnalla häivytetään yhteiskuntaluokkiin kytkeytyviä eriarvoistavia käytäntöjä. Pohdintani liittyvät väitöskirjatutkimukseeni, jossa tarkastelen koulutuksessa muotoutuvaa toimijuutta sekä iän, sukupuolen ja yhteiskuntaluokan kytkeytymistä toimijuuden prosesseihin.