Abstract
Väitetään, että nykypäivän populismi vetoaa tosiasioiden sijasta ”kokemukseen”. Mutta mitä on kokemus? Se ei ole vain ennakkoluuloihin nojautuvaa mutua eikä myöskään pelkkää empiirisen datan rekisteröintiä mutta liittyy molempiin. Artikkelin luoma tiivis katsaus kokemuksen käsitehistorian pääpiirteisiin osoittaa, että länsimaisen filosofian perinteessä kokemus on ymmärretty ohittamattomana vaiheena tiedon hankkimisessa ja koettelemisessa. Toisaalta kokemukseen on liitetty tiettyjä tiedollisia heikkouksia – kontingenssi, tilannesidonnaisuus ja ennakoimattomuus – jotka tieteellinen metodi on eri tavoin pyrkinyt voittamaan. Artikkeli esittää, että 1900-luvun filosofinen hermeneutiikka irrottautuu tästä perinteisestä kokemuksen välineellistämisestä ja alistamisesta korkeammille päämäärille ja keskittyy uudella ja hedelmällisellä tavalla juuri mainittuihin kokemuksen ”vaaroihin”. Hermeneuttisesti ymmärretty kokemus muodostuu äärellisen ihmisen ainutkertaisista kohtaamisista todellisuuden muuttuvan ja ehtymättömän mielekkyyden kanssa – omalle ymmärrykselle vieraan toiseuden ja samalla oman ymmärryksen äärellisyyden ja inhimillisen äärellisyyden kohtaamisesta.
Original language | Finnish |
---|---|
Title of host publication | Kokemuksen tutkimus VI |
Subtitle of host publication | Kokemuksen käsite ja käyttö |
Editors | Jarkko Toikkanen, Ira Virtanen |
Place of Publication | Rovaniemi |
Publisher | LAPLAND UNIVERSITY PRESS |
Pages | 25-40 |
Number of pages | 16 |
ISBN (Electronic) | 978-952-310-940-7 |
ISBN (Print) | 978-952-310-941-4 |
Publication status | Published - 2018 |
Externally published | Yes |
Publication type | A3 Book chapter |
Keywords
- experience
- conceptual history
- history of philosophy
- Hans-Georg Gadamer
- Aristotle
- Georg Wilhelm Friedrich Hegel
- Francis Bacon
- philosophical hermeneutics
- finitude