Abstract
TOSI-tilat-tutkimushankkeessa tarkasteltiin työ- ja oppimisympäristöjen tulevaisuutta tilankäyttäjien - opiskelijoiden ja henkilökunnan – näkökulmasta. Pandemia on kiihdyttänyt akateemisen työn muutosta, jossa työskentely ja opiskelu ovat yhä vähemmän paikkaan sidottuja ja aiempaa joustavampia. Tutkimuksessa kartoitettiin sitä, miten yliopistoyhteisö haluaisi opiskella ja työskennellä tulevaisuudessa pandemian jälkeisessä ajassa. Millaiseksi muodostuvat kampusten roolit tulevaisuudessa? Entä miten hybridi- ja etämahdollisuuksiin yhteisössä suhtaudutaan?
Tutkimuksen tuloksena syntyi katsaus pandemian vaikutuksista akateemisen työn ja opiskelun tilankäyttöön, -tarpeisiin ja -toiveisiin, sekä kehitykseen globaalissa kontekstissa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelujen, työpajojen ja kyselyn avulla. Lisäksi hahmoteltiin tulevaisuuden oppimis- ja työympäristöjen tilankäyttökonsepteja, jotka ovat hyödynnettävissä myös laajemmin eri yliopistokampuksilla. Tutkimus kohdistui Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekuntaan sekä johtamisen ja talouden tiedekuntaan. Hankkeessa olivat mukana Suomen ylipistokiinteistöt oy, Kampuskehitys sekä rakennetun ympäristön tiedekunta.
Tutkimuksen tuloksena syntyi katsaus pandemian vaikutuksista akateemisen työn ja opiskelun tilankäyttöön, -tarpeisiin ja -toiveisiin, sekä kehitykseen globaalissa kontekstissa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelujen, työpajojen ja kyselyn avulla. Lisäksi hahmoteltiin tulevaisuuden oppimis- ja työympäristöjen tilankäyttökonsepteja, jotka ovat hyödynnettävissä myös laajemmin eri yliopistokampuksilla. Tutkimus kohdistui Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekuntaan sekä johtamisen ja talouden tiedekuntaan. Hankkeessa olivat mukana Suomen ylipistokiinteistöt oy, Kampuskehitys sekä rakennetun ympäristön tiedekunta.
Translated title of the contribution | Academic work and learning in post-pandemic era: - the final report of the TOSI-TILAT project |
---|---|
Original language | Finnish |
Publisher | Tampereen yliopisto |
Number of pages | 234 |
ISBN (Electronic) | 978-952-03-2726-2 |
Publication status | Published - Dec 2022 |
Publication type | D4 Published development or research report or study |