Abstract
Konepajateollisuuden ratkaisutoimitusten elinkaariarvoa määritetään jo hyvin aikaisin ratkaisujen suunnittelun aikana, kun toimittaja tekee arvolupauksen asiakkaalle. Elinkaariarvoa voidaan tarkastella sekä toimittajan että asiakkaan hyötyjen ja uhrausten kautta. Asiakasyritykset odottavat enenevässä määrin aineetonta arvoa esimerkiksi ratkaisuun sisältyvien tai sitä täydentävien palvelujen muodossa. Teollinen internet tulee mahdollistamaan tiedon kertymisen asiakasarvosta jopa automaattisesti, lisäämään uudenlaisten palvelujen mahdollisuutta ja helpottamaan elinkaariarvon ohjausta ratkaisutoimitusten aikana ja jälkeen. Tässä artikkelissa pohdimme, mitä on elinkaariarvo ja miten ratkaisutoimittaja voi määrittää ja ohjata elinkaariarvoa jo ratkaisutoimitusten varhaisista vaiheista alkaen. Kuvaamme erään konepajayrityksen esimerkin kautta erilaisia tapoja ohjata elinkaariarvon tuottamista. Tulokset näyttävät, että toimittaja voi edistää ja ohjata elinkaariarvoa erityisesti myyntiargumentaation, yritysten välisten suhteiden hallinnan ja sopimusprosessien kautta. Luomme viitekehyksen näistä osatekijöistä niin, että ratkaisutoimitusten projektipäälliköt voivat tunnistaa sopivia keinoja elinkaariarvon ohjaukseen, erityisesti projektien varhaisissa vaiheissa. Tämä pilottitutkimus avaa lisätutkimuksen mahdollisuuksia erityisesti elinkaariarvon ohjauskäytäntöjen tarkasteluun erilaisissa toimintaympäristöissä.
Translated title of the contribution | From progress monitoring to lifecycle control in solution deliveries |
---|---|
Original language | Finnish |
Title of host publication | Teollinen internet uudistaa palveluliiketoimintaa ja kunnossapitoa |
Editors | Miia Martinsuo, Timo Kärri |
Publisher | Kunnossapitoyhdistys ProMaint |
Pages | 184-193 |
ISBN (Electronic) | 978-952-68687-1-4 |
ISBN (Print) | 978-952-68687-0-7 |
Publication status | Published - Feb 2017 |
Publication type | A3 Book chapter |
Publication forum classification
- No publication forum level