Abstract
Tämä teos tarkastelee kommentointi-ilmiötä käyttäjien näkökulmasta. Teos pohjautuu kattavaan ja suomalaisittain ainutlaatuiseen tutkimukseen verkkouutisia kommentoivista käyttäjistä. Kyselytutkimuksen avoimien vastausten, teemahaastatteluiden ja ryhmäkeskusteluiden laaja laadullinen analyysi piirtää kokonaiskuvaa käyttäjien erilaisista käytännöistä, motiiveista ja asenteista.
Analyysi osoittaa, että kommentoinnissa on kyse näiden osa-alueiden monimutkaisesta ja kerrostuvasta kudelmasta. Uutisia kommentoivat ja uutisaiheista keskenään keskustelevat käyttäjät muodostavat heterogeenisen ja moniäänisen ihmisryhmän, jolla on erilaisia toimintamalleja, tavoitteita sekä asenteita muun muassa muista kommentoijista, kommentointi-ilmiön merkityksestä ja mediasta.
Kirja pyrkii tarkentamaan tunnistettujen osa-alueiden varaan rakentuvaa kokonaiskuvaa. Analyysi tekee näkyväksi muun muassa tiedon, totuuden ja järkeilyn merkitystä käyttäjille eli sitä, että omaa ja muiden käyttäjien toimintaa sekä journalismia arvioidaan usein tiedollisten kriteerien valossa. Kommentointiin liittyvät käytännöt, motiivit ja asenteet voivat palautua käyttäjien mediasuhteeseen eli niihin asenteisiin, joita käyttäjillä on mediasta ja journalismista, etenkin niiden luotettavuudesta ja riippumattomuudesta.
Analyysi osoittaa, että kommentoinnissa on kyse näiden osa-alueiden monimutkaisesta ja kerrostuvasta kudelmasta. Uutisia kommentoivat ja uutisaiheista keskenään keskustelevat käyttäjät muodostavat heterogeenisen ja moniäänisen ihmisryhmän, jolla on erilaisia toimintamalleja, tavoitteita sekä asenteita muun muassa muista kommentoijista, kommentointi-ilmiön merkityksestä ja mediasta.
Kirja pyrkii tarkentamaan tunnistettujen osa-alueiden varaan rakentuvaa kokonaiskuvaa. Analyysi tekee näkyväksi muun muassa tiedon, totuuden ja järkeilyn merkitystä käyttäjille eli sitä, että omaa ja muiden käyttäjien toimintaa sekä journalismia arvioidaan usein tiedollisten kriteerien valossa. Kommentointiin liittyvät käytännöt, motiivit ja asenteet voivat palautua käyttäjien mediasuhteeseen eli niihin asenteisiin, joita käyttäjillä on mediasta ja journalismista, etenkin niiden luotettavuudesta ja riippumattomuudesta.
Original language | Finnish |
---|---|
Publisher | Tampere University Press |
Number of pages | 389 |
ISBN (Electronic) | 978-952-359-057-1 |
ISBN (Print) | 978-952-359-058-8 |
DOIs | |
Publication status | Published - 2024 |
Publication type | C1 Scientific book |
Publication forum classification
- Publication forum level 1