Kehittämistutkimus: vuorovaikutteisten Matlab-opetusohjelmien vaikutus minäpystyvyyteen ja oppimistuloksiin yliopistomatematiikassa

    Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

    Abstract

    Tampereen teknillisessä yliopistossa luotiin keväällä 2017 kehittämistutkimuksena opetusmoduuli matriisilaskennan sekä MATLAB-ohjelmiston harjoitteluun. Moduulissa olevien vuorovaikutteisten opetusohjelmien yksi tavoite on vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden minäpystyvyyteen matematiikassa ja MATLABin käytössä. Tutkimuksen tässä vaiheessa selvitettiin eroja oppimistuloksissa sekä minäpystyvyyden muutoksissa opetusohjelmilla harjoittelevien ja itsenäisesti opiskelevien opiskelijoiden välillä. Tässä tutkimuksessa ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa ryhmien välillä. Alkutilanteessa koeryhmän minäpystyvyystuntemukset eri mittareilla olivat matalampia, mutta erot tasoittuivat tutkimuksen aikana. Ryhmien epähomogeenisuus alussa heikentää tulosten yleistettävyyttä, mutta tulokset ovat lupaavia ja rohkaisevat tutkimaan asiaa enemmän.
    Original languageFinnish
    Pages (from-to)67-77
    Number of pages11
    JournalFMSERA Journal
    Volume2
    Issue number1
    Publication statusPublished - 2018
    Publication typeA1 Journal article-refereed

    Publication forum classification

    • Publication forum level 0

    Cite this