Abstract
Kielten ja kulttuurien kirjo Hannele Huovin Lasiaurinko-romaanissa. Kaisu Rättyä
Moninaisuus ja monikulttuurisuus on ollut lastenkirjallisuuden tutkimuksessa yleinen aihepiiri 2000-luvun alkupuolelta saakka, kuten Children’s Literature Global and Local: Social and Aesthetic Perspectives (2005) julkaisussa todennettiin ja minkä Anna Rastas johdannossaan teokseen Kaikille lapsille: lastenkirjallisuus liikkuvassa, monikulttuurisessa maailmassa (2013) vahvistaa. Suomalaisessa lastenkirjallisuudentutkimus on ollut kiinnostunut etenkin monikulttuurisuudesta kuvakirjoissa (Pesonen 2013, 2017). Kotimainen tutkimus nuortenromaanien monikulttuurisuudesta on vähäistä, samoin kuin historiallisten nuortenromaanien. Tarkastelenkin Hannele Huovin historiallista nuortenromaania Lasiaurinko (1996) monikulttuurisuuden näkökulmasta. Romaanin tapahtumat sijoittuvat monikulttuurisen lasitehtaan ympäristöön, ja juoni rakentuu nuoren pojan tappoon liittyvien kysymysten ympärille. Aiemmassa tutkimuksessani tarkastelin Huovin romaanien teeman syventämistä kerronnallisilla rakenteilla ja empaattista reflektivismiä (Rättyä 2023). Tässä esityksessä avaan 1800-luvun loppupuolelle sijoittuvaa romaania empatian kehyksessä (Hogan 2018; Keen 2007). Tutkin, millaista empatiaa Lasiauringossa on, miten henkilöiden tunteita käsitellään monikulttuurisuuteen ja kieleen liittyen. Rakennan myös näkemystä empatiaposition käsitteestä, jolla viittaan henkilöhahmoille tapahtumapaikkojen tai tekstuaalisten upotusten avulla luotuihin positioihin, joissa he joutuvat pohtimaan omia tai toisten tunteitaan. Virosta monikansalliseen työläisyhteisöön siirtymään joutunut päähenkilö Maria kokee ristiriitaisia tunteita, kun hän poikkeaa yhteisön saksalaisista, hollantilaisista, ruotsalaisista ja venäläisistä työntekijöistä sekä kieleltään että kulttuuriltaan. Kieleen, uskontoon ja monikulttuurisuuteen liittyvät aiheet tiivistyvät, kun yhteisö alkaa selvittää väkivaltaan syyllistyneiden henkilöiden motiiveja.
Moninaisuus ja monikulttuurisuus on ollut lastenkirjallisuuden tutkimuksessa yleinen aihepiiri 2000-luvun alkupuolelta saakka, kuten Children’s Literature Global and Local: Social and Aesthetic Perspectives (2005) julkaisussa todennettiin ja minkä Anna Rastas johdannossaan teokseen Kaikille lapsille: lastenkirjallisuus liikkuvassa, monikulttuurisessa maailmassa (2013) vahvistaa. Suomalaisessa lastenkirjallisuudentutkimus on ollut kiinnostunut etenkin monikulttuurisuudesta kuvakirjoissa (Pesonen 2013, 2017). Kotimainen tutkimus nuortenromaanien monikulttuurisuudesta on vähäistä, samoin kuin historiallisten nuortenromaanien. Tarkastelenkin Hannele Huovin historiallista nuortenromaania Lasiaurinko (1996) monikulttuurisuuden näkökulmasta. Romaanin tapahtumat sijoittuvat monikulttuurisen lasitehtaan ympäristöön, ja juoni rakentuu nuoren pojan tappoon liittyvien kysymysten ympärille. Aiemmassa tutkimuksessani tarkastelin Huovin romaanien teeman syventämistä kerronnallisilla rakenteilla ja empaattista reflektivismiä (Rättyä 2023). Tässä esityksessä avaan 1800-luvun loppupuolelle sijoittuvaa romaania empatian kehyksessä (Hogan 2018; Keen 2007). Tutkin, millaista empatiaa Lasiauringossa on, miten henkilöiden tunteita käsitellään monikulttuurisuuteen ja kieleen liittyen. Rakennan myös näkemystä empatiaposition käsitteestä, jolla viittaan henkilöhahmoille tapahtumapaikkojen tai tekstuaalisten upotusten avulla luotuihin positioihin, joissa he joutuvat pohtimaan omia tai toisten tunteitaan. Virosta monikansalliseen työläisyhteisöön siirtymään joutunut päähenkilö Maria kokee ristiriitaisia tunteita, kun hän poikkeaa yhteisön saksalaisista, hollantilaisista, ruotsalaisista ja venäläisistä työntekijöistä sekä kieleltään että kulttuuriltaan. Kieleen, uskontoon ja monikulttuurisuuteen liittyvät aiheet tiivistyvät, kun yhteisö alkaa selvittää väkivaltaan syyllistyneiden henkilöiden motiiveja.
Original language | Finnish |
---|---|
Pages | 31 |
Number of pages | 1 |
Publication status | Published - 23 May 2024 |
Publication type | Not Eligible |
Event | Kirjallisuudentutkimuksen päivät 2024: Kirjo - Spektrum - Spectrum - Jyväskylän yliopisto, Jyväskylä Duration: 23 May 2024 → 24 May 2024 https://www.jyu.fi/fi/tapahtumat/kirjallisuudentutkimuksen-paivat-2024-kirjo-spektrum-spectrum |
Conference
Conference | Kirjallisuudentutkimuksen päivät 2024 |
---|---|
City | Jyväskylä |
Period | 23/05/24 → 24/05/24 |
Internet address |
ASJC Scopus subject areas
- Literature and Literary Theory