Kuinka laajaa on laaja-alainen osaaminen? Rakentavan monilajisen vuorovaikutuksen sisällyttäminen opetussuunnitelmiin

Sami Keto, Jani Pulkki, Pauliina Rautio

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

Rakentava vuorovaikutus on osa peruskoulun ja varhaiskasvatuksen opetussuunnitelman arvopohjaa ja toimintakulttuuria, ja se on myös osa laaja-alaiseen osaamiseen liittyviä taitoja. Ihmisyhteisöissä onkin hyvä olla muodostettuna rakentavan vuorovaikutuksen käytäntöjä, joiden avulla voidaan ohjata yhteistyötä kiperissä tilanteissa kunnioittavasti. Tässä kirjoituksessa kiinnitämme huomiota siihen, miten kulttuuriseksi ja rakentavaksi vuorovaikutukseksi nimetty osaaminen rajataan opetussuunnitelmassa yksinomaan ihmisten väliseksi ja ikään kuin universaaliksi, paikattomaksi osaamiseksi. Luonnostelemme uuden, monilajisen vuorovaikutuksen ja kulttuurisen osaamisen tunnistavan osaamisalueen. Osoitamme, että ekososiaalisen sivistyksen tavoite toimii monilajiselle kasvatusajattelulle paikkamerkkinä opetussuunnitelmissa. Lopuksi esitämme, että kasvatuksen muutos kohti monilajisuutta paremmin huomioivaa suuntaa edellyttää ainakin monilajisiin liittolaisuuksiin harjaantuneita opettajia ja monilajisen vuorovaikutuksen kokemiseen ja tarkasteluun sopivia kasvuympäristöjä ja kasvuvirikkeitä.
Original languageFinnish
Title of host publicationIhminen osana elonkirjoa
Subtitle of host publicationLuontosuhteet, luontokäsitykset ja sivistys kestävyyskriisin aikakaudella
EditorsRisto Haverinen, Kirsikka Mattila, Aleksi Neuvonen, Rinna Saramäki, Otso Sillanaukee
Place of PublicationHelsinki
PublisherSitra
Chapter7
Pages80-92
ISBN (Electronic)978-952-347-248-8
Publication statusPublished - 9 Dec 2021
Publication typeD2 Article in a professional research book

Publication series

NameMuistio
PublisherSitra
ISSN (Electronic)2737-1034

Cite this