Abstract
TAUSTA : Lääkärimentoroinnin tavoitteita ovat esimerkiksi ammatillisen kasvun tukeminen ja opiskelijoiden hyvinvoinnin ylläpito. Erilaisia mentorointihankkeita on järjestetty ympäri Suomea, mutta mentorointi ei ole kiinteä osa lääkärikoulutusta. Suomessa toteutetusta lääkärimentoroinnista on vähän strukturoitua palautetta ja tutkimuksia. AINEISTO JA MENETELMÄT : Tampereen mentorointipilottiin osallistui 25 mentori-aktoriparia, jotka tapasivat keskimäärin 3-4 kertaa helmi-syyskuussa 2019. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkein, ja vastauksia tarkasteltiin laadullisen sisältöanalyysin keinoin. Tavoitteenamme oli kerätä tietoa osallistujien kokemuksista ja löytää näkökulmia mentoroinnin kehittämiseen. TULOKSET : Osallistujat kokivat mentoroinnin tukemisena ja ajatusten jakamisena. Mentorointia tarvittiin yksilötekijöiden, kuten jaksamisen ja epävarmuuden sietokyvyn tukemiseen sekä ammatillisen identiteetin kehittymiseen. PÄÄTELMÄ : Mentoroinnista koettiin olevan hyötyä, eikä koettuja haittoja ollut. Mentorointi voi olla yksi tapa tukea lääketieteen opiskelijoiden ja nuorten lääkärien jaksamista sekä urapolkujen ja ammatillisen identiteetin kehitystä.
Original language | Finnish |
---|---|
Pages (from-to) | 1835-1842 |
Number of pages | 8 |
Journal | Duodecim |
Volume | 138 |
Issue number | 20 |
Publication status | Published - 2022 |
Publication type | D1 Article in a trade journal |
Keywords
- Mentoring
- Mentors
- Physicians