Abstract
Vaativaa asiantuntijatyötä opitaan suuressa määrin työpaikoilla erilaisten harjoittelujen kautta. Työssä oppimisen tukeminen on enenevästi kaikkien työpaikkojen yksi perustehtävistä, mutta välineitä ja osaamista ohjaamiseen ei aina löydy. Harjoittelujen ohjaajat työpaikoilla tarvitsevat tuekseen oh- jausosaamista. Myös työpaikat tarvitsevat yhteisöinä taitoa tukea oppimista työssä.
Hankkeen taustalla vaikutti ohjausosaamisen suuri tarve asiantuntija-aloilla. Haluttiin sen vuoksi luoda ohjausosaamisen tukemisen tapa, joka tukisi sekä opiskelijoiden oppimista työpaikoilla että työntekijöiden yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä.
Hankkeessa nojattiin laaja-alaisen ohjaustoiminnan malliin, kohteellisen toiminnan teoriaan sekä ammatillisen toimijuuden teoreettisiin näkökulmiin. Hankkeessa tarkasteltiin ammattilaisten ohjausosaamista kahdessa kon- tekstissa, sosiaalityön käytännön opetuksessa ja työterveyslääkärien erikois- tumiskoulutuksessa. Vertailevan asetelman avulla tunnistettiin ohjaustoiminnan yleisiä piirteitä.
Sosiaalityön ohjaajakoulutuksen osalta aineisto kerättiin viiden yliopiston muodostaman SOSNET-verkoston järjestämän ohjauskoulutuksen yhtey- dessä. Siinä kerättiin alkukysely, koulutukseen kytkeytyviä reflektiopäiväkir- joja, koulutuksen keskustelutallenne sekä 15 yksilöhaastattelua. Työtervey- den kouluttajalääkärien ja erikoistujien osalta puolestaan kerättiin kyselyaineisto, johon vastattiin usean yliopiston piiristä. Hankkeessa hyödynnettiin laadullisia menetelmiä, lähinnä teoriaohjaavaa temaattista analyysiä ja sisällönanalyysiä.
Hankkeen tuloksia ovat 1) kuvaus ohjausosaamisen askelittaisesta karttumi- sesta sekä konkreettisista tavoista tukea tätä karttumista sekä 2) jäsennys työpaikan rajoitetusta vs. laajasta ohjaustoimijuudesta. Työterveyden eri- koislääkärien osalta kuvattiin myös vertaillen erikoistujien ja kouluttajalää- kärien tunnistamaa 3) ohjauksen nykytilaa ja käsityksiä. Tulosten mukaan ohjaus koetaan antoisana työn osana, mutta se hahmottuu vielä korostu- neesti yksilöohjaajan työnä, ja työpaikan yhteistyön osuutta voikin vahvis- taa. Hankkeessa muovattiin lisäksi professioaloille 4) ohjauskoulutuksen konsepti. Hanketta rahoitti Työsuojelurahasto ajalla 1.1.2022-31.12.2023.
Hankkeen taustalla vaikutti ohjausosaamisen suuri tarve asiantuntija-aloilla. Haluttiin sen vuoksi luoda ohjausosaamisen tukemisen tapa, joka tukisi sekä opiskelijoiden oppimista työpaikoilla että työntekijöiden yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä.
Hankkeessa nojattiin laaja-alaisen ohjaustoiminnan malliin, kohteellisen toiminnan teoriaan sekä ammatillisen toimijuuden teoreettisiin näkökulmiin. Hankkeessa tarkasteltiin ammattilaisten ohjausosaamista kahdessa kon- tekstissa, sosiaalityön käytännön opetuksessa ja työterveyslääkärien erikois- tumiskoulutuksessa. Vertailevan asetelman avulla tunnistettiin ohjaustoiminnan yleisiä piirteitä.
Sosiaalityön ohjaajakoulutuksen osalta aineisto kerättiin viiden yliopiston muodostaman SOSNET-verkoston järjestämän ohjauskoulutuksen yhtey- dessä. Siinä kerättiin alkukysely, koulutukseen kytkeytyviä reflektiopäiväkir- joja, koulutuksen keskustelutallenne sekä 15 yksilöhaastattelua. Työtervey- den kouluttajalääkärien ja erikoistujien osalta puolestaan kerättiin kyselyaineisto, johon vastattiin usean yliopiston piiristä. Hankkeessa hyödynnettiin laadullisia menetelmiä, lähinnä teoriaohjaavaa temaattista analyysiä ja sisällönanalyysiä.
Hankkeen tuloksia ovat 1) kuvaus ohjausosaamisen askelittaisesta karttumi- sesta sekä konkreettisista tavoista tukea tätä karttumista sekä 2) jäsennys työpaikan rajoitetusta vs. laajasta ohjaustoimijuudesta. Työterveyden eri- koislääkärien osalta kuvattiin myös vertaillen erikoistujien ja kouluttajalää- kärien tunnistamaa 3) ohjauksen nykytilaa ja käsityksiä. Tulosten mukaan ohjaus koetaan antoisana työn osana, mutta se hahmottuu vielä korostu- neesti yksilöohjaajan työnä, ja työpaikan yhteistyön osuutta voikin vahvis- taa. Hankkeessa muovattiin lisäksi professioaloille 4) ohjauskoulutuksen konsepti. Hanketta rahoitti Työsuojelurahasto ajalla 1.1.2022-31.12.2023.
Original language | Finnish |
---|---|
Publisher | University of Eastern Finland |
Number of pages | 67 |
ISBN (Electronic) | 978-952-61-5098-7 |
Publication status | Published - 2024 |
Publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Name | Publications of the University of Eastern Finland Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology |
---|---|
Publisher | University of Eastern Finland |
No. | 25 |
ISSN (Print) | 1798-5641 |
ISSN (Electronic) | 1798-565X |
Funding
Funders | Funder number |
---|---|
Työsuojelurahasto TSR |