Olemisen oikeudenmukaisuus: Laki ja järjestys esisokraattisilla ajattelijoilla

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Artikkeli käy läpi Quentin Meillassoux’n Äärellisyyden jälkeen -teoksessa esittelemiä spekulatiivisen materialismin lähtökohtia: ajatuksen Kantin jälkeistä filosofiasta hallinneesta korrelationismista ja sen ”heikosta” ja ”vahvasta” muodosta sekä Meillassoux’n perusargumentin, jolla hän pyrkii osoittamaan vahvan korrelationismin pyrkimyksen absoluuttisista viitepiisteistä luopumiseen sisäisesti ristiriitaiseksi. Tarkastelun pääpaino on Meillassoux’n väitteessä, että ajattelun riisuminen kaikista absoluuttisista näkökohdista johtaa vahvan korrelationismin omaksumaan ”fideistisen”, uskon ja järjen erillisyyttä ja keskinäistä riippumattomuutta korostavan suhtautumisen uskonnolliseen uskoon. Tällainen fideismi voi Meillassoux’n mukaan suojella tai jopa palvella ”nykypäivän fanatismia”. Artikkeli esittää joukon kriittisiä huomioita Meillassoux’n fideismin ja uskon, uskonnollisten absoluuttien sekä fanatismin käsitteistä. Hänen klassiseen valistusmoderniin nojaava fideismikritiikkinsä osoittautuu toistaiseksi puutteellisesti perustelluksi ja ongelmallisesti muotoilluksi.
Original languageFinnish
Pages (from-to)27-42
JournalTiede & edistys
Volume40
Issue number1
DOIs
Publication statusPublished - 2015
Externally publishedYes
Publication typeA1 Journal article-refereed

Keywords

  • history of philosophy
  • ancient philosophy
  • Presocratic philosophy
  • philosophy of right
  • Anaximander
  • Heraclitus
  • Parmenides
  • ancient history
  • ancient literature
  • law
  • justice

Cite this