Abstract
Artikkeli käsittelee tutkimusta, jossa selvitettiin, mitkä asiat peruskoulun oppimisympäristöissä tuottavat iloa eri-ikäisille, eri sukupuolta oleville, opintomenestykseltään erilaisille lapsille, jotka opiskelevat erikokoisissa kouluissa erikokoisilla paikkakunnilla. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2013 siten, että neljäs- ja kuudesluokkalaiset lapset (N = 54) valokuvasivat kouluympäristöään. Kukin lapsi valikoi kolme itse ottamaansa valokuvaa (N = 162) ja kirjoitti jokaisen valokuvan yhteyteen kuvatekstin, jossa hän selitti kuvaan liittämiään merkityksiä. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin perusteella lapsille iloa tuottavat peruskoulun oppimisympäristöissä 1) sosiaaliset suhteet, 2) osallisuus, 3) turvallisuus, 4) henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteet, 5) esteettinen ja toimiva tila sekä 6) salliva ilmapiiri ja valinnan mahdollisuudet. Nämä tulokset osoittavat, että lasten mukaan koulujen oppimisympäristöjen tulisi olla osallistavia, sosiaalisuuteen mahdollistavia turvallisia ympäristöjä, jotka antavat tilaa erilaisuudelle. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että lapsen ikä, sukupuoli, opintomenestys ja koulun koko vaikuttavat iloa tuottavien oppimisympäristötekijöiden yhtäläisyyksiin ja eroavaisuuksiin.
Translated title of the contribution | Picture of Joy - Childrens’ Experiences of Joyful Learning Environments |
---|---|
Original language | Finnish |
Pages (from-to) | 336-352 |
Journal | Kasvatus |
Volume | 48 |
Issue number | 4 |
Publication status | Published - 2017 |
Publication type | A1 Journal article-refereed |
Publication forum classification
- Publication forum level 2