Otos iloa – Lasten kokemuksia iloa tuottavasta oppimisympäristöstä

Translated title of the contribution: Picture of Joy - Childrens’ Experiences of Joyful Learning Environments

Elina Huhtamäki, Henna Holma, Petri Nokelainen, Kristiina Kumpulainen

    Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

    Abstract

    Artikkeli käsittelee tutkimusta, jossa selvitettiin, mitkä asiat peruskoulun oppimisympäristöissä tuottavat iloa eri-ikäisille, eri sukupuolta oleville, opintomenestykseltään erilaisille lapsille, jotka opiskelevat erikokoisissa kouluissa erikokoisilla paikkakunnilla. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2013 siten, että neljäs- ja kuudesluokkalaiset lapset (N = 54) valokuvasivat kouluympäristöään. Kukin lapsi valikoi kolme itse ottamaansa valokuvaa (N = 162) ja kirjoitti jokaisen valokuvan yhteyteen kuvatekstin, jossa hän selitti kuvaan liittämiään merkityksiä. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin perusteella lapsille iloa tuottavat peruskoulun oppimisympäristöissä 1) sosiaaliset suhteet, 2) osallisuus, 3) turvallisuus, 4) henkilökohtaiset kiinnostuksen kohteet, 5) esteettinen ja toimiva tila sekä 6) salliva ilmapiiri ja valinnan mahdollisuudet. Nämä tulokset osoittavat, että lasten mukaan koulujen oppimisympäristöjen tulisi olla osallistavia, sosiaalisuuteen mahdollistavia turvallisia ympäristöjä, jotka antavat tilaa erilaisuudelle. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että lapsen ikä, sukupuoli, opintomenestys ja koulun koko vaikuttavat iloa tuottavien oppimisympäristötekijöiden yhtäläisyyksiin ja eroavaisuuksiin.
    Translated title of the contributionPicture of Joy - Childrens’ Experiences of Joyful Learning Environments
    Original languageFinnish
    Pages (from-to)336-352
    JournalKasvatus
    Volume48
    Issue number4
    Publication statusPublished - 2017
    Publication typeA1 Journal article-refereed

    Publication forum classification

    • Publication forum level 2

    Cite this