Sosiaalisen median hyödyntäminen konepajateollisuusyritysten viestinnässä ja erityisesti asiakasarvon viestimisessä

Translated title of the contribution: Using social media in the communications of industrial firms, particularly in communicating customer value

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

    Abstract

    Konepajateollisuusyritykset etsivät uutta liiketoimintaa ja liiketoiminnan tuloksellisuutta tuottamalla asiakasarvoa palveluilla ja kokonaisratkaisuilla. Jotta teollisuusyritykset saavuttaisivat uusia markkinoita tai parempaa markkinaosuutta, ne tarvitsevat uudenlaisia menetelmiä viestintäänsä ja erityisesti asiakasarvosta viestimiseen. Nykyaikaiset viestintäteknologiat mahdollistavat sosiaalisen median hyödyntämisen myös teollisessa liiketoiminnassa. Sosiaalisen median hyödyntämisestä nimenomaan teollisuusyritysten asiakasarvosta viestimisen alueella on kuitenkin niukasti tutkimusta.. Tässä artikkelissa tarkastellaan suomalaisomisteisten konepajateollisuusyritysten aktiivisuutta sekä viestintäsisältöjä ja -tehtäviä sosiaalisessa mediassa, erityisesti asiakasarvon markkinointiviestinnässä. Tulokset näyttävät, että sosiaalisen median käyttö kohdeyrityksissä on päivittäistä, asiakeskeistä, monisisältöistä ja monikanavaista. Asiakasarvoviestintä keskittyy asiakasreferensseihin, merkittäviin tilauksiin sekä tuote- ja palveluinformaatioon. Yritysten ja eri sosiaalisen median kanavien välillä havaitaan merkittäviä eroja sisällöntuotannon aktiivisuudessa ja viestintätehtävissä. Tulosten perusteella yritysten kannattaa luoda sosiaalisen median kokonaisvaltainen hyödyntämissuunnitelma, suuntautua asiakasarvoviestintään, osallistaa sosiaalisen median yhteisöä kehitystoimintaan sekä hyödyntää myös visuaalisia medioita viestinnässään.
    Translated title of the contributionUsing social media in the communications of industrial firms, particularly in communicating customer value
    Original languageFinnish
    Title of host publicationTeollinen internet uudistaa palveluliiketoimintaa ja kunnossapitoa
    EditorsMiia Martinsuo, Timo Kärri
    PublisherKunnossapitoyhdistys ProMaint
    Pages64-84
    ISBN (Electronic)978-952-68687-1-4
    ISBN (Print)978-952-68687-0-7
    Publication statusPublished - Feb 2017
    Publication typeA3 Book chapter

    Publication forum classification

    • No publication forum level

    Fingerprint

    Dive into the research topics of 'Using social media in the communications of industrial firms, particularly in communicating customer value'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this