Substanssiosaamisen integroinnin vaikutus asenteisiin ja motivaatioon yliopistomatematiikassa

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contributionScientificpeer-review

    39 Downloads (Pure)

    Abstract

    Tässä tutkimuksessa selvitettiin substanssiosaamisen integroinnin vaikutusta ensimmäisen vuoden Insinöörimatematiikka 2-opintojakson opiskelijoiden asenteisiin ja motivaatioon matematiikkaa kohtaan. Tutkimus toteutettiin jakamalla opiskelijat verrokki- ja interventioryhmään, joista toisessa opiskelijat tekivät perinteisiä harjoitustehtäviä koko kurssin kuuden harjoitusviikon ajan ja toisessa opiskelijat tekivät enemmän alasoveltavia tehtäviä harjoitusviikoilla 2-4. Tutkimusta varten muodostettiin kyselylomake, johon opiskelijat vastasivat kolme kertaa kurssin aikana Moodlessa. Tulosten perusteella substanssiosaamisen integroinnilla on vaikutuksia asenteisiin ja motivaation, mutta tulosten vahvistaminen vaatii lisää tutkimuksia. Integroinnilla ei ollut vaikutusta opiskelijoiden tentistä saatuihin pisteisiin.
    Original languageFinnish
    Title of host publication2017: Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016
    Pages76-87
    Number of pages12
    Publication statusPublished - 31 Oct 2017
    Publication typeA4 Article in conference proceedings
    EventANNUAL SYMPOSIUM OF THE FINNISH MATHEMATICS AND SCIENCE EDUCATION RESEARCH ASSOCIATION -
    Duration: 1 Jan 1900 → …

    Publication series

    NameProceedings of the FMSERA annual symposium
    PublisherFinnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA)
    ISSN (Electronic)2489-4583

    Conference

    ConferenceANNUAL SYMPOSIUM OF THE FINNISH MATHEMATICS AND SCIENCE EDUCATION RESEARCH ASSOCIATION
    Period1/01/00 → …

    Publication forum classification

    • No publication forum level

    Cite this