Toisen kielen käyttäjä oppimistaan ohjaamassa: projektina suomen kielen oppiminen kokkaus- ja kaupunkiviljelytoiminnassa

Translated title of the contribution: Finnish langauge learning as a project in cooking and gardening activities

Anna-Kaisa Jokipohja

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

5 Downloads (Pure)

Abstract

Artikkelissa tarkastellaan pitkittäisesti multimodaalista keskustelunanalyysiä hyödyntäen suomen kielen oppimista aikuisille maahanmuuttajille suunnatun kokkaus- ja viljelyhankkeen vuorovaikutustilanteissa. Analyysin kohteena on suomea toisena kielenään käyttävän fokusosallistujan ohjaama oppimisprojekti 15 kuukauden aikana. Tutkimus osoittaa, että kielenkäyttö ja oppiminen nivoutuvat tiiviisti kokkaus- ja viljelytoimintaan ja oppimisen hetket nousevat toisen kielen käyttäjän aloitteesta. Pitkittäinen näkökulma valottaa oppimisen vaiheita ja näyttää, miten oppimisprojektissa vaihtelevat selkeät ja hienovaraisemmat oppimishetket. Ajan kuluessa fokusosallistujan oppimiskeinot monipuolistuvat ja kielellinen käyttörepertuaari laajenee. Fokusosallistujan toiminnassa näkyy kehittyvä vuorovaikutuskompetenssi, sillä ilmaisu täsmällistyy ja kielenkäyttö itsenäistyy. Tutkimus täydentää aikaisempaa keskustelunanalyyttistä tutkimusta näyttämällä, miten kielen oppiminen tapahtuu pitkittäisesti osana käytännöllistä vapaa-ajan toimintaa.
Translated title of the contributionFinnish langauge learning as a project in cooking and gardening activities
Original languageFinnish
Pages (from-to)195-222
Number of pages27
JournalPuhe ja kieli
Volume43
Issue number4
DOIs
Publication statusPublished - 20 Mar 2024
Publication typeA1 Journal article-refereed

Publication forum classification

  • Publication forum level 2

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Finnish langauge learning as a project in cooking and gardening activities: projektina suomen kielen oppiminen kokkaus- ja kaupunkiviljelytoiminnassa'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this