Abstract
Julkisen sektorin tietojärjestelmähankkeiden epäonnistumiset ovat nousseet merkittäväksi uutisaiheeksi viime vuosikymmenten aikana. Tutkimme tässä artikkelissa Uudenmaan alueella käyttöönotetun asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin kielteisen mediakertomuksen kehittymistä kertomuskäytäntöjen ja mallitarinoiden näkökulmasta. Tutkimus pohjautuu vuosien 2012–2021 väliseen verkkomedia-aineistoon, jonka avulla hahmotamme uudistushankkeen muodostumista julkiseksi kertomukseksi epäonnistuneesta tietojärjestelmähankinnasta. Apotin tapaustutkimuksen tarkastelu kognitiivisen kertomusteorian pohjalta nostaa esiin, kuinka tietojärjestelmäuutisoinnin kielteinen sävy rakentuu käytännössä. Artikkelissa pohditaan myös kertomusteoreettisia syitä mediakertomuksen rakentumiseen alusta saakka ennen kaikkea kriittisten ja ongelmanäkökulmaa painottavien kehystysten varaan.</p></div>
Original language | Finnish |
---|---|
Pages (from-to) | 1-26 |
Number of pages | 26 |
Journal | Media & Viestintä |
Volume | 47 |
Issue number | 3 |
DOIs | |
Publication status | Published - 28 Oct 2024 |
Publication type | A1 Journal article-refereed |
Publication forum classification
- Publication forum level 2