Abstract
Uudet pedagogiset oivallukset sekä tekniset innovaatiot ovat radikaalisti muokanneet yliopisto-oppimista, mikä asettaa merkittäviä kehitystarpeita myös oppimistiloille. Uudenlaiset oppimistavat vaativat uudenlaisia tiloja ja paikkoja, jotka tukevat oppimista parhaalla mahdollisella tavalla. Artikkelissa pohditaan kuinka kampuksia voidaan elävöittää arkkitehtuurin keinoin? Miten eri mittakaavalliset ratkaisut tukevat oppimista, vuorovaikutusta sekä luovuutta?
Kampusten uudistamista voidaan tarkastella erilaisista tilallisista ja arkkitehtonisista näkökulmista. Tässä artikkelissa esitetään kolmen tarkastelutason ideoita kampus-, rakennus- ja tilamittakaavoissa. Kokonaisvaltaiset ratkaisut, joissa rakennuksen tilat ja toiminta uudistuvat täysin, omaavat valtavan potentiaalin muuttaa ihmisten
välistä vuorovaikutusta sekä tilojen käyttöä. Tällaiset ratkaisut saattavat olla kuitenkin kalliita ja hitaita toteuttaa. Pienemmän mittakaavan ratkaisut vaikuttavat pienemmällä alueella, mutta ovat toteutukseltaan edullisempia ja nopeampia. Esimerkiksi kampusten vajaakäyttöisten tilojen, kuten käytävien ja aulatilojen ottaminen hyötykäyttöön voisi tehostaa merkittävästi kampusten tilarakennetta. Täysin uusien toimintojen sijoittaminen näihin vajaakäyttöisiin tiloihin voisi lisäksi luoda kampuksista eläviä urbaaneja ympäristöjä, joissa on toimintaa vuorokauden ympäri. Olemassa olevat rakennukset voivat täten toimia alustoina uusille arkkitehtonisille ratkaisuille, jotka viestivät opetuksen ja tutkimuksen ajankohtaisuudesta. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa joustavasti erilaisten kampusympäristöjen muutosten suunnittelussa. Artikkeli toimii keskustelun avauksena suunnittelijoiden, kampuskehittäjien sekä käyttäjien välisessä vuoropuhelussa. Esitetyt ratkaisumallit paljastavat, että olemassa olevissa kampuksissa ja niiden tilarakenteessa on paljon kehityspotentiaalia. Artikkelissa esitetyt visiot herättelevät lukijoita katsomaan olemassa olevia kampuksia uudesta näkökulmasta uusien innovatiivisten esimerkkien ja tilaratkaisujen kautta.
Kampusten uudistamista voidaan tarkastella erilaisista tilallisista ja arkkitehtonisista näkökulmista. Tässä artikkelissa esitetään kolmen tarkastelutason ideoita kampus-, rakennus- ja tilamittakaavoissa. Kokonaisvaltaiset ratkaisut, joissa rakennuksen tilat ja toiminta uudistuvat täysin, omaavat valtavan potentiaalin muuttaa ihmisten
välistä vuorovaikutusta sekä tilojen käyttöä. Tällaiset ratkaisut saattavat olla kuitenkin kalliita ja hitaita toteuttaa. Pienemmän mittakaavan ratkaisut vaikuttavat pienemmällä alueella, mutta ovat toteutukseltaan edullisempia ja nopeampia. Esimerkiksi kampusten vajaakäyttöisten tilojen, kuten käytävien ja aulatilojen ottaminen hyötykäyttöön voisi tehostaa merkittävästi kampusten tilarakennetta. Täysin uusien toimintojen sijoittaminen näihin vajaakäyttöisiin tiloihin voisi lisäksi luoda kampuksista eläviä urbaaneja ympäristöjä, joissa on toimintaa vuorokauden ympäri. Olemassa olevat rakennukset voivat täten toimia alustoina uusille arkkitehtonisille ratkaisuille, jotka viestivät opetuksen ja tutkimuksen ajankohtaisuudesta. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa joustavasti erilaisten kampusympäristöjen muutosten suunnittelussa. Artikkeli toimii keskustelun avauksena suunnittelijoiden, kampuskehittäjien sekä käyttäjien välisessä vuoropuhelussa. Esitetyt ratkaisumallit paljastavat, että olemassa olevissa kampuksissa ja niiden tilarakenteessa on paljon kehityspotentiaalia. Artikkelissa esitetyt visiot herättelevät lukijoita katsomaan olemassa olevia kampuksia uudesta näkökulmasta uusien innovatiivisten esimerkkien ja tilaratkaisujen kautta.
Translated title of the contribution | Novel architectural solutions change campus design |
---|---|
Original language | Finnish |
Title of host publication | Oppiva kampus |
Subtitle of host publication | How to co-create campus? |
Editors | Suvi Nenonen, Sami Kärnä, Juha-Matti Junnonen, Sari Tähtinen, Niclas Sandström |
Place of Publication | Tampere |
Publisher | Suomen Yliopistokiinteistöt Oy |
Pages | 72-93 |
Number of pages | 22 |
ISBN (Electronic) | 978-952-15-3479-9 |
ISBN (Print) | 978-952-15-3478-2 |
Publication status | Published - Mar 2015 |
Publication type | D2 Article in a professional research book |