Kukoistaen vai raahustaen työssä: miten työpaikan oppimismahdollisuudet ja subjektiivinen uramenestys ovat yhteydessä työtyytyväisyyteen ja työpaikan vaihtohalukkuuteen?

Aktiviteetti: Konferenssiesitelmä

Description

Tutkimuksessa lisätään ymmärrystä tekijöistä, jotka liittyvät työpaikan vaihtoaikeisiin ja työtyytyväisyyteen teknologiasektorilla, keskittyen subjektiiviseen uramenestykseen ja työpaikan oppimismahdollisuuksiin. Tutkimuskysymykset olivat: RQ1 Miten subjektiivisen uramenestyksen ja työpaikan oppimismahdollisuuksien eri dimensiot ovat yhteydessä toisiinsa? RQ2 Miten subjektiivisen uramenestyksen ja työpaikan oppimismahdollisuuksien eri dimensiot ovat yhteydessä työtyytyväisyyteen ja työpaikan vaihtoaikeisiin? Kyselylomakedata (N=153) sisälsi seuraavat mittarit: työpaikan oppimismahdollisuudet, subjektiivinen uramenestys, työtyytyväisyys ja työpaikan vaihtoaikeet. Dataa analysoitiin korrelaatioiden, polkuanalyysin ja dominanssianalyysin keinoin.

Perinteisesti työuria on arvotettu ulkoisilla tekijöillä, kuten palkalla ja ylennyksillä. Nykyään ehkä vieläkin tärkeämpänä nähdään yksilön oma arvio uramenestyksestä, johon vaikuttavat myös henkilön arvot ja päämäärät. Toisinaan subjektiivista uramenestystä kuvataan työtyytyväisyytenä, mutta subjektiivinen uramenestys kattaa pidemmän aikakehyksen menneisyydestä tulevaisuudennäkymiin. Se sisältää myös työtä laajemman näkökulman, sisältäen mm. työn ja muun elämän tasapainon sekä oppimisen ja kehittymisen. Aikaisemmassa tutkimuksessa on havaittu positiivisia yhteyksiä subjektiivisen uramenestyksen, ammatillisen kasvun ja työtyytyväisyyden välillä.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että pääsy oppimista tukeviin resursseihin, mahdollisuudet ammatilliseen kasvuun ja työntekijän tyytyväisyys omiin uravalintoihin olivat yhteydessä matalampiin työpaikan vaihtoaikeisiin. Kollegoilta ja esihenkilöltä saatava tunnustus ja arvonanto osaamisesta näyttäisi olevan merkittävässä roolissa subjektiivisen uramenestyksen muodostumisessa. Kaiken kaikkiaan tärkeää on myös kokemus tasapainosta sekä vaativien työtehtävien ja oppimismahdollisuuksien, että tyydyttävän uran ja vapaa-ajan välillä. Hyvinvoinnin ja oppimisen prosessit kietoutuvat yhteen vahvistaen toisiaan, vähentäen työpaikan vaihtoaikeita lähitulevaisuudessa.

Tutkimus täydentää aikaisempaa tutkimusta tuottamalla yksityiskohtaisempaa ymmärrystä työpaikan oppimismahdollisuuksien ja subjektiivisen uramenestyksen dimensioiden välisistä yhteyksistä sekä näiden yhteydestä työtyytyväisyyteen ja työpaikan vaihtoaikeisiin. Tulokset tarjoavat uusia näkökulmia työpaikkojen kehittämiseen ympäristöiksi, joissa työntekijät oppivat, luovat tyydyttävää uraa ja joissa he haluavat pysyä jatkossakin. Nämä tekijät ylipäätään tukevat hyvinvointia työssä.
Aikajakso25 marrask. 2021
Tapahtuman otsikkoKasvatustieteen päivät 2021: Oppiva ja hyvinvoiva yksilö ja yhteisö
Tapahtuman tyyppiConference
Tunnustuksen arvoNational

Country of activity

  • Suomi

Nature of activity

  • Ammatillinen
  • Tutkimuksellinen