Matemaattisten käsitteiden oppiminen terminologiaopin näkökulmasta

    Aktiviteetti: Konferenssiesitelmä

    Description

    Contributors: Rättyä Kaisu, Joutsenlahti Jorma / Tiivistelmä: Esityksen tavoitteena on lähestyä käsitteellistä oppimista ja käsitteiden opetusta terminologiaopin kautta. Terminologiaopin käsitteet käsite, nimitys, termi, määritelmä ja tarkoite muodostavat pohjan tarkastelulle, miten ymmärrys käsitteistä syntyy vähitellen. Oppilaiden käyttämien nimitysten tarkoite ei oppimisen alkuvaiheessa välttämättä kata koko käsitettä ja he saattavat käyttää rinnakkain myös matemaattista termiä tai yleiskielistä nimitystä tai korvata termin keskustelussa määritelmällä. Terminologiaopin (Nuopponen 2003; Pasanen 2015) ohella teoreettinen viitekehys rakentuu käsitteellisen muutoksen teorian konstruktivististen suuntausten ajattelutavalle. Käsitteiden oppimisen muutoksia pohditaan myös oppilaiden käsitteellisen tilan ja väärinkäsitysten kannalta. (Özdemir & Clark 2007; Duit & Treagust 2012).
    Aikajakso9 marrask. 2018
    Tapahtuman otsikkoMatematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran tutkimuspäivät
    Tapahtuman tyyppiOther
    Tunnustuksen arvoNational