Contributors: Joutsenlahti Jorma , Kulju Pirjo, Tuomi Marja / ABSTRAKTIPeruskoulun matematiikan opetuksessa eräänä keskeisenä tavoitteena on, että oppilas osaa muodostaasanallisesta tehtävästä matemaattisen lausekkeen. Toisin sanoen hän osaa tiivistää matematiikan symbolikielelle kuvatun tilanteen ongelmanratkaisun. Opetuskokeilumme lähtökohtana on, että oppilaalle annetaan matemaattinen lauseke, jonka pohjalta hän konstruoi sanallisen tehtävän, minkä ratkaisu mainittu lauseke on. Sanallisia tehtäviä kehitetään edelleen vaiheittain tarinamaisiksi kokonaisuuksiksi. Tässä vaiheessa oppilaat hyödyntävät äidinkielen oppiaineeseen liittyviä tietoja ja taitoja kertomuksen rakenteesta ja sen kirjoittamisesta.Tutkimusongelmina tarkastelemme muun muassa, minkälaisia merkityksiä oppilaat konstruoivat matematiikan lausekkeiden luvuille ja laskutoimituksille sanallisissa tehtävissään ja minkälaisia eroja laadituissa tehtävissä erilaisten oppilaiden taustamuuttujien suhteen. Esityksessämme esitämme opetuskokeilun toteutuksen ja alustavia tuloksia.