Description
Contributors: Joutsenlahti J., Rättyä K. & Kulju P. / Abstrakti: Sanan lasku – projekti aloitettiin vuonna 2009 Tampereen yliopiston opettajankoulutuslaitoksella Hämeenlinnassa. Projekti on poikkitieteellinen matematiikan ja äidinkielen didaktiikan tutkimusprojekti, jossa tutkitaan matemaattisen ajattelun kielentämistä ja äidinkielen kielioppisisältöjen opiskelua ongelmanratkaisuna käyttäen oppilaan strategista kompetenssia. Projektissa on 13 opinnäytetöitään tekevää opiskelijaa sekä tutkimukseen osallistuvat kaksi lehtoria. Lukuvuoden 2009–10 aikana valmistui matematiikan didaktiikan alueelta viisi kandidaatin tutkielmaa ja yksi pro gradu – tutkielma. Matematiikan suullista kielentämistä on tutkittu esiopetuksessa, erityisopetuksessa, luonto-opetukseen integroituna sekä 5. luokan matematiikan opiskelussa. Suullinen kielentäminen näytti auttavan kaikissa mainituissa tutkimuksissa oppilaan matemaattisen ajattelun jäsentymistä ja auttavan opettajaa evaluoimaan ja ohjaamaan oppilasta matematiikan käsitteistön ymmärtämistä. Kirjallinen kielentäminen ja sen hyödyllisyyden kokemista tutkittiin 3., 5. ja 7. luokan oppilailla. Kirjallisen kielentämisen kokivat itselleen merkityksellisemmiksi taitotasoltaan oppilasjoukon keskivaiheilla olevat oppilaat. Tyttöjen ja poikien välillä löytyi eroja toimintatavoissa parityöskentelyssä ja toisaalta ongelmanratkaisulähestymistavan hyödyntämisessä äidinkielen kieliopin opiskelussa. Luonnollisen kielen käytössä sekä suullisesti että kirjallisesti matematiikan ongelmien ratkaisemisessa ei näyttänyt olevan merkittäviä eroja tyttöjen ja poikien kesken. Edellä mainittuja tutkimuksia on tarkoitus jatkaa ja syventää lukuvuoden 2010–2011 aikana ja siten saada varmistusta osittain alustaville tuloksille.Aikajakso | 14 lokak. 2010 |
---|---|
Tapahtuman otsikko | Annual Symposium of Finnish Mathematics and Science Education Research Association: Tutkimus suuntaamassa 2010-luvun matemaattisten aineiden opetusta |
Tapahtuman tyyppi | Other |
Tunnustuksen arvo | International |