Palestiinalaisopettajien pedagogisten käsitysten ja toimintatapojen tarkastelua ylirajaisen koulutuksen näkökulmasta / Examining pedagogical conceptions and practices of Palestinian teachers from the perspective of transnational education

Aktiviteetti: Konferenssiesitelmä

Description

Ylirajaisella koulutuksella (transnational education) tarkoitetaan koulutusta, jossa opinnoista vastaava organisaatio ja opiskelijat sijaitsevat eri maissa (Knight 2005). Ylirajainen koulutus on viime vuosikymmeninä lisääntynyt ja monimuotoistunut. Samaan aikaan myös siihen liittyvä tutkimus on määrällisesti kasvanut nopeasti ja siinä on keskitytty tutkimaan erityisesti kansalliset rajat ylittävän koulutuksen laadunarviointia, hallintaa ja koulutuspoliittisia haasteita (Caruana & Montgomery 2015; Kosmützky & Putty 2016). Pedagogisten käsitysten ja toimintatapojen muutoksia on kuitenkin tutkittu vähän ylirajaisen koulutuksen kentässä. Esittelemme vuonna 2017 alkaneen, HEI-ICI-ohjelmasta rahoitetun tutkimus- ja täydennyskoulutusprojektin (eTraining FinPal: Online Training of Trainers: Initiative to Develop Pedagogical Practices in Palestinian Higher Education, https://research.uta.fi/finpal/) lähtökohtia ja alustavia aineisto- havaintoja. Tässä projektissa Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan HET-tutkimusryhmä ja Gazan islamilainen yliopisto (IUG) pyrkivät vahvistamaan opetushenkilöstön pedagogista osaamista koulutuksen avulla. Projektin laajempana tavoitteena on kehittää opetusta ja pedagogisia käytäntöjä myös muissa palestiinalaisalueiden korkeakouluissa. Projektin aikana tutkitaan mm. pedagogisia lähestymistapoja, oppimiskäsityksiä ja yhteisön roolia pedagogisessa kehittämisessä sekä näiden muutoksia. Yliopistopedagogista koulutusta suunnitellaan ja toteutetaan kulttuurisesti monimuotoisessa ja ylirajaisessa oppimisympäristössä. Tutkimuksen alkuvaiheessa kartoitamme lähtötilannetta ja keräämme aineistoa monimenetelmällisesti sekä kyselylomakkeen että fokusryhmähaastatteluiden avulla. Kvantitatiivisessa osuudessa tutkimme IUG:n opettajien pedagogisia lähestymistapoja (erityisesti opettajalähtöinen vs. opiskelijalähtöinen opetustapa, esim. Trigwell & Prosser 2004; Postareff 2007), opettajien itsepystyvyysuskomuksia (Dellinger, Bobbett, Olivier & Ellett 2008) ja työkulttuuria yliopistoyhteisössä (Hargreaves 2003; Korhonen 2007). Opetushenkilöstön temaattisissa fokusryhmähaastatteluissa tarkastelemme esimerkiksi oppimiskäsityksiä, opetuskokemuksia ja opetuksen yhteisöllistä kehittämistä eri tiedekunnissa ja tieteenaloilla. Kyselylomakkeessa olemme hyödyntäneet aikaisemmin laajasti testattuja mittareita, kuten ATI (Approaches to Teaching Inventory, Trigwell & Prosser 2004) ja TEBS-Self (Teacher Efficacy Beliefs System-Self, Dellinger ym. 2008). Testaamme myös kehittämäämme uutta mittaria työkulttuurien tarkasteluun Hargreavesin (2003) ja Korhosen (2007) viitekehysten pohjalta. Tutkimusaineisto kerätään marras-joulukuussa 2017. Keskitymme esityksessä tutkimusperustan teoreettisten lähtö- kohtien paikantamiseen ja alustavien tutkimushavaintojen esittelyyn.
Aikajakso15 helmik. 2018
Tapahtuman otsikkoAikuiskasvatuksen tutkimuspäivät / Adult Education Conference: Sivistys, kansalaisuus ja osallisuus rapautuvassa hyvinvointiyhteiskunnassa
Tapahtuman tyyppiConference
SijaintiJoensuu, SuomiNäytä kartalla
Tunnustuksen arvoNational