Teknologiakriittinen ääni kasvatusdiskurssin harmaalla alueella

Aktiviteetti: Konferenssiesitelmä

Description

Abstrakti: Yhteiskunnan nopea teknologinen muutos näkyy vahvasti kasvatuksen käytännöissä ja diskurs-
seissa. Samalla kun koulun odotetaan olevan teknologisen muutoksen etujoukkoa, voidaan kestä-
vyystutkimuksen näkökulmasta kysyä, onko uusien teknologioiden jatkuva laajamittainen käyttöön-
otto todella kestävää (esim. Heikkurinen & Ruuska 2021). Onkin esitetty, että kestävään tulevai-
suuteen tähtäävä kasvatus edellyttää autonomiaa eli liikkumavaraa suhteessa teknologiaan (Värri
2018; Takkinen & Pulkki 2022). Mutta millaisena teknologiakriittinen ääni näyttäytyy kasvatusinsti-
tuutiossa? Kuka tuota ääntä käyttää, tuleeko se kuulluksi ja onko sillä legitimiteettiä? Tätä taustaa
vasten esittelen tuoretta autoetnografiaa (Takkinen & Heikkurinen 2022), jossa hahmotellaan tek-
nologiakriittistä asiantuntijuutta 'harmaana alueena'. Esimerkiksi kasvatusalan ammattilaisen näkö-
kulmasta harmaalla alueella oleminen voi tuntua sosiaalisena kitkana ja kyseenalaistettuna legiti-
miteettinä. Tämä harmaa alue koostuu sanoittamattomista ja kuulumattomista hetkistä ja kohtaami-
sista, joiden myötä yksilö tuntee koettelevansa vallitsevaa 'teknologista normaalia'. Lisäksi esille
tuodaan autoetnografian menetelmällisiä mahdollisuuksia teknologiasuhteen tutkimisessa, joka on
yhtäältä jaettu mutta toisaalta vaiettu kulttuurinen ilmiö.
Aikajakso24 marrask. 202225 marrask. 2022
Tapahtuman otsikkoKasvatustieteen päivät
Tapahtuman tyyppiOther
Tunnustuksen arvoNational