Asemanseudut ja osaamisvetoisen kaupunkikehittämisen kolmas aalto

Ari Hynynen, Jari Kolehmainen

    Tutkimustuotos: ArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

    Abstrakti

    Kaupungit käyvät läpi jatkuvia muutosprosesseja, joilla on eri aikoina omat ominaiset ilmenemismuotonsa. Nyt monissa suomalaisissa kaupungeissa muutokset kohdistuvat rautatieasemien tuntumaan johtuen raideliikenteen muutoksista ja kaupunkikeskustojen tiivistämistrendistä. Kaupunkien kehittämisintoa lisäävät osaltaan ne asemanseutujen erityispiirteet, jotka näyttäisivät tarjoavan mahdollisuuksia uudenlaiseen paikalliseen elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaan. Tässä artikkelissa analysoidaan asemanseutukehittämistä osana laajempaa kaupunkikehittämisen jatkumoa, jossa yhdistyvät niin elinkeino- ja innovaatiopolitiikka kuin kaupunkisuunnittelukin. Käsitteellinen tarkastelu yhdistetään empiirisiin huomioihin Seinäjoen kehityspolusta ja erityisesti sen asemanseudun kehittämisprosessista.

    Cities are constantly in the middle of both immaterial and material transformation processes. At the moment, several Finnish cities are re-developing their railway station surroundings due to the changes in railway transportation (fast connections between cities, changes in freight logistics) and current trends in urban development (densification of city centres). In addition, the areas adjacent to railway stations seem to be interesting spots for urban development, as they offer new possibilities also for local economic development and innovation policies. In this article the current development processes related to railway stations and their surroundings will be analysed in the wider context of urban development. The basic idea is to recognize the connections between urban planning, local economic development and innovation policies. The nature of this paper is conceptual, but the ideas are illustrated by using the city of Seinäjoki as an empirical case.
    AlkuperäiskieliSuomi
    Sivut10-32
    JulkaisuYhdyskuntasuunnittelu
    Vuosikerta54
    Numero4
    TilaJulkaistu - 2016
    OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

    Julkaisufoorumi-taso

    • Jufo-taso 1

    Siteeraa tätä