Henkilöityminen eduskuntavaalikampanjassa: Puheenjohtajat ja puolueet sosiaalisessa mediassa

Tutkimustuotos: ArtikkeliScientificvertaisarvioitu

1 Lataukset (Pure)

Abstrakti

Politiikan toimijoiden viestintä sosiaalisen median alustoilla on tärkeä osa vaalikampanjaa. Puolueen puheenjohtajan merkitys erityisesti eduskuntavaalikampanjassa on kiistaton, mutta toistaiseksi on vasta vähän tutkittu, millä tavalla he näkyvät ja millainen rooli heillä on puolueensa viestinnässä sosiaalisen median alustoilla. Tutkimus käsittelee puolueiden ja niiden puheenjohtajien kampanjaviestintää Suomen eduskuntavaalien 2019 yhteydessä henkilöitymisen näkökulmasta kolmella suurimmalla sosiaalisen median alustalla: Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Tavoitteena on tutkia, miten henkilöityminen ilmenee eri toimijoiden julkaisuissa. Tulosten mukaan sisällöt ovat vahvasti asiapitoisia. Ne ovat myös henkilökeskeisiä, mutta henkilökohtaista sisältöä julkaistaan niukasti. Lähtökohtaisesti sosiaalinen media ei vaikuta lisäävän yksityiselämän tuomista julkisuuteen, sillä suurelta osin henkilökohtainen sisältö on perinteisessä mediassa jo aikaisemmin jaettuja sisältöjä. Puheenjohtajilla on merkittävä viestinnällinen rooli sekä itsestään että puolueesta ja puolueen muista ehdokkaista viestivänä edustajana. Myös eri alustojen välillä havaitaan eroja. Twitter nousee vahvasti asiapitoisten sisältöjen alustaksi, kun taas Facebookissa ilmenee eniten henkilökohtaista sisältöä. Instagramin käyttö sen sijaan jää vielä varsin vähäiseksi vuoden 2019 kampanjassa.
AlkuperäiskieliSuomi
Sivut27-52
JulkaisuPolitiikka
Vuosikerta65
Numero1
DOI - pysyväislinkit
TilaJulkaistu - huhtik. 2023
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Tutkimusalat

  • media
  • sosiaalinen media
  • politiikka
  • puheenjohtaja
  • puolue
  • viestintä
  • henkilöityminen

Julkaisufoorumi-taso

  • Jufo-taso 2

Siteeraa tätä