Abstrakti
Siirtämällä fokusta toimijoiden attribuuteista toiminnan attribuutteihin tavoitteemme on avata keskustelu siitä, tarjoaako dynamiikan käsite yhden ratkaisun vertailevan tutkimuksen laajasti tunnustettuihin ongelmiin. Esittelemme koulutuspolitiikan dynamiikan vertailevan analytiikan CADEP-tutkimusohjelman (Comparative Analytics of Dynamics in Education Politics). CADEP analysoi samanaikaisesti aikaa (historiallinen jatkuvuus), tilaa (paikallinen, kansallinen, alueellinen ja globaali) ja tasoja (mikrotason toimijat, mesotason instituutiot ja makrotason rakenteet). Näkökulmat yhdistävä hypoteesimme on, että vertailevan koulutuspolitiikan tutkimista peruskoulutuksen alueella tulee kohdistaa erityisesti ja vähintään neljälle koulutusjärjestelmän osa-alueelle, jotka ovat koulutuspolitiikka, koulutuksen hallinta, perheiden kouluvalintastrategiat ja luokkahuonekulttuurit. Käymme läpi Suomessa saatuja tuloksia kustakin osa-alueesta.
Alkuperäiskieli | Suomi |
---|---|
Sivut | 488-501 |
Sivumäärä | 14 |
Julkaisu | Kasvatus : Suomen kasvatustieteellinen aikakauskirja |
Vuosikerta | 43 |
Numero | 5 |
Tila | Julkaistu - 2012 |
Julkaistu ulkoisesti | Kyllä |
OKM-julkaisutyyppi | A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä |
Tutkimusalat
- 516 Kasvatustieteet
- dynamiikka
- koulutuspolitiikka
- vertaileva tutkimus
- teoria