lltalehden toimituksen ja yleisön pelillistynyt suhde analytiikan aikakaudella

Tutkimustuotos: ArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Abstrakti

Artikkeli tarkastelee, millaisia pelillisiä piirteitä yleisöanalytiikan hyödyntäminen<span class tuo iltapäivälehden toimitustyöhön, miten yleisö suhtautuu niihin ja millaiseksi<span class tämä muovaa journalismin ja yleisön suhdetta. Artikkeli perustuu Iltalehden toimituksessa kerättyyn etnografiseen aineistoon sekä 21 Iltalehden lukijan ryhmähaastatteluihin ja ryhmächat-keskusteluihin. Artikkelin teoreettinen viitekehys<span class rakentuu journalismin ja yleisön suhdetta koskevasta tutkimuksesta. Tarkastelemme tätä suhdetta pelillisyyden näkökulmasta. Tulosten mukaan toimituksen ja pelillinen toiminta pohjasi jaettuun käsitykseen siitä, että Iltalehti tuottaa<span class puheenaiheita. Toimitus avasi vuorovaikutuksen otsikoilla ja käytti runsaasti resursseja, jotta ne houkuttelisivat yleisöä. Lukijat puolestaan olivat oppineet tulkitsemaan otsikoita ja päättelemään niistä, kannattiko juttu lukea. Toimitus suunnitteli julkaisurytmiä analytiikkatiedon perusteella ja reagoi yleisön käyttäytymiseen minuuteissa. Lukijat vastasivat syntyneeseen runsauteen kehittämällä taktiikoita juttujen valikoimiseen. Vaikka analytiikan tuottama algoritminen yleisökäsitys hallitsi toimituksen ja yleisön suhdetta, se hämmensi etenkin lukijoita ja askarrutti myös toimitusta, joka joutui arvailemaan sisältöjen kulutuksen syitä. Toimituksen ja yleisön pelillistynyt suhde kiteytyi viiteen piirteeseen: se oli vastavuoroinen ja nopeatempoinen mutta myös epätasapainoinen, jännitteinen ja välineellinen.
AlkuperäiskieliSuomi
Sivut27-50
Sivumäärä24
JulkaisuMedia & Viestintä
Vuosikerta47
Numero3
DOI - pysyväislinkit
TilaJulkaistu - 28 lokak. 2024
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisufoorumi-taso

  • Jufo-taso 2

Siteeraa tätä