Abstrakti
Jokainen kliinistä työtä tekevä lääkäri kohtaa työurallaan hoitoon liittyviä vaara- ja haittatapahtumia kuten lääkityspoikkeamia, laitteiden vaaratilanteita tai potilasvahinkoja. Näihin tilanteisiin kannattaa varautua ennakoivasti. Kun epäily potilasturvallisuuden vaarantumisesta herää, on välittömästi toimittava haitallisten seurausten vähentämiseksi. Lisäksi menettelyihin kuuluvat potilaan oikeuksien varmistaminen, vahinkoa aiheuttaneiden juurisyiden korjaaminen sekä osallisena olleiden ammattilaisten tukeminen. Tapahtumatiedot ja aiheutuneet haitat tai vahingot kirjataan huolellisesti potilasasiakirjoihin. Haittavaikutusten diagnoosit ja syntymekanismit koodataan hoitoilmoitukseen ja tehdään säädetyt ilmoitukset. Potilaalle tai omaiselle kertominen rehellisesti, anteeksipyyntö ja ohjaaminen potilasasiamiehen luo kuuluvat ammattietiikkaan. Vaaratapahtumailmoitusmenettelyt tukevat organisaation ja työntekijöiden oppimista. Lääkärin on tunnettava potilaan oikeudet ja se, miten selvityspyyntöihin vastataan asianmukaisesti. Työnantajalla tulisi olla toimintamalli työntekijöiden tukemiseksi.
Alkuperäiskieli | Suomi |
---|---|
Sivut | 1554-1562 |
Sivumäärä | 9 |
Julkaisu | Duodecim |
Vuosikerta | 139 |
Numero | 19 |
Tila | Julkaistu - 2023 |
OKM-julkaisutyyppi | D1 Artikkeli ammattilehdessä |