Ohjausosaaminen ja ammatillinen toimijuus: Miten työssä opitaan oppimisen ohjaajaksi

Sanna Vehviläinen, Rosi Enroos, Arja Jokinen, Tarja Juvonen, Pilvi Karjalainen, Ulla Nuutinen, Tuula Oksanen, Elina Ruotsalainen, Marianne Rytkönen

Tutkimustuotos: Tutkimusraportti

Abstrakti

Vaativaa asiantuntijatyötä opitaan suuressa määrin työpaikoilla erilaisten harjoittelujen kautta. Työssä oppimisen tukeminen on enenevästi kaikkien työpaikkojen yksi perustehtävistä, mutta välineitä ja osaamista ohjaamiseen ei aina löydy. Harjoittelujen ohjaajat työpaikoilla tarvitsevat tuekseen oh- jausosaamista. Myös työpaikat tarvitsevat yhteisöinä taitoa tukea oppimista työssä.
Hankkeen taustalla vaikutti ohjausosaamisen suuri tarve asiantuntija-aloilla. Haluttiin sen vuoksi luoda ohjausosaamisen tukemisen tapa, joka tukisi sekä opiskelijoiden oppimista työpaikoilla että työntekijöiden yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä.

Hankkeessa nojattiin laaja-alaisen ohjaustoiminnan malliin, kohteellisen toiminnan teoriaan sekä ammatillisen toimijuuden teoreettisiin näkökulmiin. Hankkeessa tarkasteltiin ammattilaisten ohjausosaamista kahdessa kon- tekstissa, sosiaalityön käytännön opetuksessa ja työterveyslääkärien erikois- tumiskoulutuksessa. Vertailevan asetelman avulla tunnistettiin ohjaustoiminnan yleisiä piirteitä.

Sosiaalityön ohjaajakoulutuksen osalta aineisto kerättiin viiden yliopiston muodostaman SOSNET-verkoston järjestämän ohjauskoulutuksen yhtey- dessä. Siinä kerättiin alkukysely, koulutukseen kytkeytyviä reflektiopäiväkir- joja, koulutuksen keskustelutallenne sekä 15 yksilöhaastattelua. Työtervey- den kouluttajalääkärien ja erikoistujien osalta puolestaan kerättiin kyselyaineisto, johon vastattiin usean yliopiston piiristä. Hankkeessa hyödynnettiin laadullisia menetelmiä, lähinnä teoriaohjaavaa temaattista analyysiä ja sisällönanalyysiä.
Hankkeen tuloksia ovat 1) kuvaus ohjausosaamisen askelittaisesta karttumi- sesta sekä konkreettisista tavoista tukea tätä karttumista sekä 2) jäsennys työpaikan rajoitetusta vs. laajasta ohjaustoimijuudesta. Työterveyden eri- koislääkärien osalta kuvattiin myös vertaillen erikoistujien ja kouluttajalää- kärien tunnistamaa 3) ohjauksen nykytilaa ja käsityksiä. Tulosten mukaan ohjaus koetaan antoisana työn osana, mutta se hahmottuu vielä korostu- neesti yksilöohjaajan työnä, ja työpaikan yhteistyön osuutta voikin vahvis- taa. Hankkeessa muovattiin lisäksi professioaloille 4) ohjauskoulutuksen konsepti. Hanketta rahoitti Työsuojelurahasto ajalla 1.1.2022-31.12.2023.
AlkuperäiskieliSuomi
KustantajaUniversity of Eastern Finland
Sivumäärä67
ISBN (elektroninen)978-952-61-5098-7
TilaJulkaistu - 2024
OKM-julkaisutyyppiD4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys

Julkaisusarja

NimiPublications of the University of Eastern Finland Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology
KustantajaUniversity of Eastern Finland
Numero25
ISSN (painettu)1798-5641
ISSN (elektroninen)1798-565X

Rahoitus

RahoittajatRahoittajan numero
Työsuojelurahasto TSR

    Tutkimusalat

    • ohjausosaaminen
    • ammatillinen toimijuus
    • ohjaustoimijuus
    • harjoittelun ohjaus
    • sosiaalityön käytännönopetus,
    • työterveyslääkäriksi erikoistuvan ohjaus
    • kouluttajalääkäri
    • sosiaalityö
    • ohjauskompetenssi
    • ohjaus

    Siteeraa tätä