Abstrakti
Tässä artikkelissa paneudumme siihen, miten yhdenvertaisuutta,
tasa-arvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakennetaan diskursiivisesti paikallisissa
varhaiskasvatussuunnitelmissa. Suomessa tasa-arvoa tulee edistää kaikilla
elämänalueilla ja yksi sen keinoista on sukupuolisensitiivinen kasvatus. Laadullisen tutkimuksemme aineistona on 82, vuonna 2017 voimaan tullutta paikallista varhaiskasvatussuunnitelmaa, joita tutkimme kriittisen diskurssianalyysin keinoin.
Tutkimuksemme liikkuu teoreettisesti sukupuolentutkimuksen kontekstissa.
Diskurssianalyysin avulla tuotamme aineistostamme viisi yhdenvertaisuutta, tasaarvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavaa diskurssia. Päätuloksemme on, että paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa tasa-arvodiskurssi on 2010-luvulla jo melko vahva, mutta se, miten tasa-arvoa kohti varhaiskasvatuksessa edetään, on vielä hyvin epäselvää ja jää varhaiskasvatussuunnitelmissa konkretisoimatta.
Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmiin tarvitaankin nykyistä selkeämpää,
konkreettisempaa ja lapsilähtöisempää ohjausta sukupuolisensitiivisen pedagogiikan suunnittelemiseen, toteuttamiseen ja arvioimiseen. Lisäksi tarvitaan muun muassa henkilöstön koulutusta, asiantuntetevaa pedagogista johtamista ja systemaattista toimintakulttuurin kehittämistä.
tasa-arvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakennetaan diskursiivisesti paikallisissa
varhaiskasvatussuunnitelmissa. Suomessa tasa-arvoa tulee edistää kaikilla
elämänalueilla ja yksi sen keinoista on sukupuolisensitiivinen kasvatus. Laadullisen tutkimuksemme aineistona on 82, vuonna 2017 voimaan tullutta paikallista varhaiskasvatussuunnitelmaa, joita tutkimme kriittisen diskurssianalyysin keinoin.
Tutkimuksemme liikkuu teoreettisesti sukupuolentutkimuksen kontekstissa.
Diskurssianalyysin avulla tuotamme aineistostamme viisi yhdenvertaisuutta, tasaarvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavaa diskurssia. Päätuloksemme on, että paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa tasa-arvodiskurssi on 2010-luvulla jo melko vahva, mutta se, miten tasa-arvoa kohti varhaiskasvatuksessa edetään, on vielä hyvin epäselvää ja jää varhaiskasvatussuunnitelmissa konkretisoimatta.
Varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmiin tarvitaankin nykyistä selkeämpää,
konkreettisempaa ja lapsilähtöisempää ohjausta sukupuolisensitiivisen pedagogiikan suunnittelemiseen, toteuttamiseen ja arvioimiseen. Lisäksi tarvitaan muun muassa henkilöstön koulutusta, asiantuntetevaa pedagogista johtamista ja systemaattista toimintakulttuurin kehittämistä.
Julkaisun otsikon käännös | "Let´s take care that we don´t have girls´stuff and boys´stuff": Discourses on equity, equality and gender sensitivity in local curricula for early childhood education |
---|---|
Alkuperäiskieli | Suomi |
Sivut | 197-229 |
Sivumäärä | 33 |
Julkaisu | Journal of Early Childhood Education Research (JECER) |
Vuosikerta | 9 |
Numero | 2 |
Tila | Julkaistu - 20 huhtik. 2020 |
OKM-julkaisutyyppi | A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä |
Tutkimusalat
- sukupuolisensitiivinen kasvatus, tasa-arvo, varhaiskasvatus, varhaiskasvatussuunnitelma
Julkaisufoorumi-taso
- Jufo-taso 1