Abstrakti
Tutkin sisällissodasta toipumista 1920-luvun Ruovedellä. Tutkimukseni lähtökohta on pitäjään ja sen asukkaisiin syvät haavat jättänyt väkivaltainen kriisi, jonka jälkeen entisten punakaartilaisten ja suojeluskuntalaisten oli jatkettava arkeaan samassa paikallisyhteisössä. Instituutiot määrittelivät paikallisella tasolla ihmisten elämää ja tukivat tai vaikeuttivat osaltaan paikallisyhteisön jälleenrakentamista, sodan uhreista huolehtimista, heidän muistonsa kunnioittamista sekä tulevaisuuteen suuntautumista. Tutkin pitäjän yhteisöllisyyden kehitystä sodan aikaisten vääryyksien sovituksen, sodan muistamisen, paikallisten instituutioiden toiminnan sekä eri ryhmittymiä yhdistäneen tai erottaneen yhdistyselämän merkityksen kautta.
Käsittelen toipumisprosessia sosiaalisen pääoman käsitteen avulla. Sosiaalinen pääoma on yksilön tai yhteisön käytettävissä oleva voimavara, joka karttuu sen jäsenten käytössä olevien osallistumismahdollisuuksien myötä. Sosiaalisen pääoman keskeisin osatekijä on yhteisön jäsenten luottamus toisiaan sekä yhteisön arkea määrittäviin instituutioita kohtaan. Vahva yhteisöllisyys joko yhdistää tai erottaa ihmisiä. Mikäli ryhmän vahva sosiaalinen pääoma hyödyttää vain ryhmän jäseniä, jäävät ryhmän ulkopuoliset yhteisön jäsenet ilman sosiaalisia resursseja, jolloin sosiaalisen pääoman jakautuminen jakaa yhteisöä entisestään.
Sodan aikainen väkivalta selittää sodasta selviytymistä. Ruovedellä siviileihin kohdistunut väkivalta oli moneen muuhun paikkakuntaan verrattuna vähäistä. Pitäjässä sai surmansa kaksikymmentä siviiliä, joista suurin osa ammuttiin paikallisten asukkaiden ilmiantojen seurauksena. Laya Balcellsin ja Stathis Kalyvasin teorioiden mukaan sisällissotien siviileihin kohdistuneen väkivallan paikallista vaihtelua selittävät siviilien ja aseellisten joukkojen välinen yhteistyö, sodan aikainen aluehallinta sekä sotaa edeltävä poliittinen jakautuneisuus. Mikäli aluehallinta tai poliittinen valta oli täysin sodan toisen osapuolen hallussa, väkivalta oli turhaa, mutta rintama-alueilla tai tasaväkisen poliittisen valtakamppailun keskellä väkivallasta ajateltiin olevan omien tavoitteiden saavuttamisen kannalta hyötyä. Molemmat tutkijat nostavat aseellisten joukkojen rinnalle rintamantakaiseen väkivaltaan vaikuttaneet paikalliset siviilit. Havaintoni Ruoveden sisällissodan aikaisesta siviileihin kohdistuneesta väkivallasta olivat yhteneväisiä Balcellsin ja Kalyvasin tutkimustulosten kanssa. Yhteisön toipumiseen vaikutti käsitys sodan aikaisten vääryyksien oikeudenmukaisesta sovittamisesta. Yli 300 ruoveteläistä oli saanut surmansa sodan seurauksena. Aseettomia siviilejä oli pidätetty ja lähetetty vankileireille. Sodan päätyttyä oli pohdittava ketkä hyväksyttäisiin takaisin yhteisön jäseneksi ja millaisen rangaistuksen kapinalliset ja rikoksiin syyllistyneet ansaitsivat. Suojeluskunnan tai yksittäisten kuntalaisten esittämien syytösten lukumäärään verrattuna ruoveteläiset puolustivat punakaarti- laisuudesta epäiltyjä moninkertaisesti useammin. Ankarimman vihan laannuttua myös monet rangaistusvaatimuksia esittäneet muuttivat mieltään. Maltillisuutta lisäsi syyttäjien, puolustajien ja epäiltyjen tuttuus.
Ruovesi oli vahvasti työläisvaltainen maalaispitäjä eikä hävitty sisällissota heikentänyt sosialismin kannatusta kuntalaisten keskuudessa. Oikeisto joutui tyytymään vähemmistöasemaan kunnallisessa päätöksenteossa eikä pitäjässä päästy juhlimaan tai ylläpitämään valkoisten voittajien vapaussota-aatetta. Maalaispitäjän elinkeinorakenteen määrittelemä yhteinen etu yhdisti maasta elantonsa hankkineiden intressit ja kannusti erikokoisten tilojen maanviljelijöitä yhteistoimintaan. Taloudelliset tavoitteet ohittivat poliittiset tai ideologiset intressit. Erityisesti 1920-luvulla suosiotaan kasvattanut osuustoiminta osoittautui sekä pienviljelijöitä ja suurempien tilojen isäntiä yhdistäväksi toimintamuodoksi.
Sisällissodan jälkeen entiset punakaartilaiset ja suojeluskuntalaiset kasvattivat ryhmien sisäistä sosiaalista pääomaa, mutta ryhmien välinen vuorovaikutus oli vähäistä. Järjestötasolla poliittisesti vastakkaiset ääripäät säilyttivät etäisyytensä, mutta organisaatioiden keskusjärjestöjen taholla korostama vastakkaisuus ei näkynyt paikallistasolla jäsenten välisessä kanssakäymisessä. Kylien työväen- ja nuorisoseurojentaloilla vierailtiin puolin ja toisin. Välittömästi sodan jälkeen ryhmät keskittyivät oman järjestönsä vahvistamiseen. Vasta 1920-luvun lopulla koko maassa kohonnut vasemmistovastaisuus tarjosi suojeluskunnalle tarpeeksi tukevan selkärangan pitäjän äärivasemmiston vastaisiin toimenpiteisiin.
Yhteisöllisyyden kehittyminen on prosessi, jolla ei ole päätepistettä. Prosessin aikana yhteisöllisyyden taso vaihteli myös paikallisyhteisön sisällä. Työväen ja äärioikeiston välinen juopa näkyi selvimmin kirkonkylässä. Siellä virkamiesten, liike-elämän ja orastavan sahateollisuuden edustajien isänmaallisuus kasvatti suojeluskunnan itseluottamusta. Sivukylissä kyläläisten kanssakäyminen oli suvaitsevaisempaa. Siellä poliittiset erimielisyydet ja sisällissodan aikaiset ristiriidat pyrittiin sivuuttamaan, siirrettiin katseet tulevaisuuteen ja keskityttiin arkisten ja käytännönläheisten ongelmien ratkaisuun sekä maa- ja metsätalouden kehittämiseen.
Käsittelen toipumisprosessia sosiaalisen pääoman käsitteen avulla. Sosiaalinen pääoma on yksilön tai yhteisön käytettävissä oleva voimavara, joka karttuu sen jäsenten käytössä olevien osallistumismahdollisuuksien myötä. Sosiaalisen pääoman keskeisin osatekijä on yhteisön jäsenten luottamus toisiaan sekä yhteisön arkea määrittäviin instituutioita kohtaan. Vahva yhteisöllisyys joko yhdistää tai erottaa ihmisiä. Mikäli ryhmän vahva sosiaalinen pääoma hyödyttää vain ryhmän jäseniä, jäävät ryhmän ulkopuoliset yhteisön jäsenet ilman sosiaalisia resursseja, jolloin sosiaalisen pääoman jakautuminen jakaa yhteisöä entisestään.
Sodan aikainen väkivalta selittää sodasta selviytymistä. Ruovedellä siviileihin kohdistunut väkivalta oli moneen muuhun paikkakuntaan verrattuna vähäistä. Pitäjässä sai surmansa kaksikymmentä siviiliä, joista suurin osa ammuttiin paikallisten asukkaiden ilmiantojen seurauksena. Laya Balcellsin ja Stathis Kalyvasin teorioiden mukaan sisällissotien siviileihin kohdistuneen väkivallan paikallista vaihtelua selittävät siviilien ja aseellisten joukkojen välinen yhteistyö, sodan aikainen aluehallinta sekä sotaa edeltävä poliittinen jakautuneisuus. Mikäli aluehallinta tai poliittinen valta oli täysin sodan toisen osapuolen hallussa, väkivalta oli turhaa, mutta rintama-alueilla tai tasaväkisen poliittisen valtakamppailun keskellä väkivallasta ajateltiin olevan omien tavoitteiden saavuttamisen kannalta hyötyä. Molemmat tutkijat nostavat aseellisten joukkojen rinnalle rintamantakaiseen väkivaltaan vaikuttaneet paikalliset siviilit. Havaintoni Ruoveden sisällissodan aikaisesta siviileihin kohdistuneesta väkivallasta olivat yhteneväisiä Balcellsin ja Kalyvasin tutkimustulosten kanssa. Yhteisön toipumiseen vaikutti käsitys sodan aikaisten vääryyksien oikeudenmukaisesta sovittamisesta. Yli 300 ruoveteläistä oli saanut surmansa sodan seurauksena. Aseettomia siviilejä oli pidätetty ja lähetetty vankileireille. Sodan päätyttyä oli pohdittava ketkä hyväksyttäisiin takaisin yhteisön jäseneksi ja millaisen rangaistuksen kapinalliset ja rikoksiin syyllistyneet ansaitsivat. Suojeluskunnan tai yksittäisten kuntalaisten esittämien syytösten lukumäärään verrattuna ruoveteläiset puolustivat punakaarti- laisuudesta epäiltyjä moninkertaisesti useammin. Ankarimman vihan laannuttua myös monet rangaistusvaatimuksia esittäneet muuttivat mieltään. Maltillisuutta lisäsi syyttäjien, puolustajien ja epäiltyjen tuttuus.
Ruovesi oli vahvasti työläisvaltainen maalaispitäjä eikä hävitty sisällissota heikentänyt sosialismin kannatusta kuntalaisten keskuudessa. Oikeisto joutui tyytymään vähemmistöasemaan kunnallisessa päätöksenteossa eikä pitäjässä päästy juhlimaan tai ylläpitämään valkoisten voittajien vapaussota-aatetta. Maalaispitäjän elinkeinorakenteen määrittelemä yhteinen etu yhdisti maasta elantonsa hankkineiden intressit ja kannusti erikokoisten tilojen maanviljelijöitä yhteistoimintaan. Taloudelliset tavoitteet ohittivat poliittiset tai ideologiset intressit. Erityisesti 1920-luvulla suosiotaan kasvattanut osuustoiminta osoittautui sekä pienviljelijöitä ja suurempien tilojen isäntiä yhdistäväksi toimintamuodoksi.
Sisällissodan jälkeen entiset punakaartilaiset ja suojeluskuntalaiset kasvattivat ryhmien sisäistä sosiaalista pääomaa, mutta ryhmien välinen vuorovaikutus oli vähäistä. Järjestötasolla poliittisesti vastakkaiset ääripäät säilyttivät etäisyytensä, mutta organisaatioiden keskusjärjestöjen taholla korostama vastakkaisuus ei näkynyt paikallistasolla jäsenten välisessä kanssakäymisessä. Kylien työväen- ja nuorisoseurojentaloilla vierailtiin puolin ja toisin. Välittömästi sodan jälkeen ryhmät keskittyivät oman järjestönsä vahvistamiseen. Vasta 1920-luvun lopulla koko maassa kohonnut vasemmistovastaisuus tarjosi suojeluskunnalle tarpeeksi tukevan selkärangan pitäjän äärivasemmiston vastaisiin toimenpiteisiin.
Yhteisöllisyyden kehittyminen on prosessi, jolla ei ole päätepistettä. Prosessin aikana yhteisöllisyyden taso vaihteli myös paikallisyhteisön sisällä. Työväen ja äärioikeiston välinen juopa näkyi selvimmin kirkonkylässä. Siellä virkamiesten, liike-elämän ja orastavan sahateollisuuden edustajien isänmaallisuus kasvatti suojeluskunnan itseluottamusta. Sivukylissä kyläläisten kanssakäyminen oli suvaitsevaisempaa. Siellä poliittiset erimielisyydet ja sisällissodan aikaiset ristiriidat pyrittiin sivuuttamaan, siirrettiin katseet tulevaisuuteen ja keskityttiin arkisten ja käytännönläheisten ongelmien ratkaisuun sekä maa- ja metsätalouden kehittämiseen.
Alkuperäiskieli | Suomi |
---|---|
Kustantaja | TYÖVÄEN HISTORIAN JA PERINTEEN TUTKIMUKSEN SEURA |
ISBN (elektroninen) | 978-952-7466-38-4 |
ISBN (painettu) | 978-952-7466-37-7 |
Tila | Julkaistu - 2024 |
OKM-julkaisutyyppi | G4 Monografiaväitöskirja |
Julkaisusarja
Nimi | Verkkokirjat |
---|---|
Numero | 53 |