Substanssiosaamisen integroinnin vaikutus asenteisiin ja motivaatioon yliopistomatematiikassa

    Tutkimustuotos: KonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

    40 Lataukset (Pure)

    Abstrakti

    Tässä tutkimuksessa selvitettiin substanssiosaamisen integroinnin vaikutusta ensimmäisen vuoden Insinöörimatematiikka 2-opintojakson opiskelijoiden asenteisiin ja motivaatioon matematiikkaa kohtaan. Tutkimus toteutettiin jakamalla opiskelijat verrokki- ja interventioryhmään, joista toisessa opiskelijat tekivät perinteisiä harjoitustehtäviä koko kurssin kuuden harjoitusviikon ajan ja toisessa opiskelijat tekivät enemmän alasoveltavia tehtäviä harjoitusviikoilla 2-4. Tutkimusta varten muodostettiin kyselylomake, johon opiskelijat vastasivat kolme kertaa kurssin aikana Moodlessa. Tulosten perusteella substanssiosaamisen integroinnilla on vaikutuksia asenteisiin ja motivaation, mutta tulosten vahvistaminen vaatii lisää tutkimuksia. Integroinnilla ei ollut vaikutusta opiskelijoiden tentistä saatuihin pisteisiin.
    AlkuperäiskieliSuomi
    Otsikko2017: Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016
    Sivut76-87
    Sivumäärä12
    TilaJulkaistu - 31 lokak. 2017
    OKM-julkaisutyyppiA4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
    TapahtumaANNUAL SYMPOSIUM OF THE FINNISH MATHEMATICS AND SCIENCE EDUCATION RESEARCH ASSOCIATION -
    Kesto: 1 tammik. 1900 → …

    Julkaisusarja

    NimiProceedings of the FMSERA annual symposium
    KustantajaFinnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA)
    ISSN (elektroninen)2489-4583

    Conference

    ConferenceANNUAL SYMPOSIUM OF THE FINNISH MATHEMATICS AND SCIENCE EDUCATION RESEARCH ASSOCIATION
    Ajanjakso1/01/00 → …

    Julkaisufoorumi-taso

    • Ei tasoa

    Siteeraa tätä