The hidden admission agendas in Finnish primary teacher education in the 1990s, 2000s and 2010s

Julkaisun otsikon käännös: Opettajankoulutuksen valintojen piileviä ohjelmia 1990-, 2000- ja 2010 luvuilla

Ville Mankki, Pekka Räihä

Tutkimustuotos: ArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

19 Lataukset (Pure)

Abstrakti

Applicants’ suitability for the teaching profession has been underlined in admissions to Finnish primary teacher education. Nevertheless, hidden agendas beyond teacher competence frameworks and attribute definitions have also influenced primary teacher admissions, particularly in the last three decades (the 1990s, 2000s and 2010s). This article investigates these agendas connected with the gender and age distribution of the admitted students, and illustrates how these agendas have led to admission reforms, the outcomes of which have usually been insufficient, unpredictable or even undesirable. It provides reinvigoration for the historical research of teacher education policy trends, insights into the gender segregation and age segregation of model citizenship and a more explicit articulation of the aims and visions of teacher education programmes in Finland.
Julkaisun otsikon käännösOpettajankoulutuksen valintojen piileviä ohjelmia 1990-, 2000- ja 2010 luvuilla
AlkuperäiskieliEnglanti
Sivut76-89
Sivumäärä14
JulkaisuHISTORY OF EDUCATION
Vuosikerta52
Numero1
Varhainen verkossa julkaisun päivämäärä5 elok. 2022
DOI - pysyväislinkit
TilaJulkaistu - 2023
OKM-julkaisutyyppiA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisufoorumi-taso

  • Jufo-taso 2

Sormenjälki

Sukella tutkimusaiheisiin 'Opettajankoulutuksen valintojen piileviä ohjelmia 1990-, 2000- ja 2010 luvuilla'. Ne muodostavat yhdessä ainutlaatuisen sormenjäljen.

Siteeraa tätä